Kings land - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Bianca en Miranda - WaarBenJij.nu Kings land - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Bianca en Miranda - WaarBenJij.nu

Kings land

Door: Miran

Blijf op de hoogte en volg Bianca en Miranda

25 Februari 2012 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hi there,

Afgelopen zondag in Ghost Mountain heb ik een heerlijke brownie gegeten. Deze over heerlijke chocolade lekkernij was nodig voor mijn computer c.q. internet depressie. Om het verhaal en foto’s te plaatsen ben ik ongeveer de hele dag bezig geweest.

Komend weekend doe ik het anders. Ik start met shoppen in Mkuze, voor een zaterdagavond borrel en een hapje, in Ghost Mountain neem ik een bakkie koffie en een brownie en daarna ga ik me weer aan het internet wagen;)

Maandag
De dag begon game drive waarin we weinig dieren zagen mogelijk omdat het ook regende. In de jeep werd het een vieze natte bende. Toch probeer je zo droog mogelijk te blijven wat aardig lukt onder zo’n afschuwelijke poncho totdat de wind eronder komt;)

Over de radio hoorde we dat de nieuwe leeuw die nog in de boma zit verdoofd zou worden voor medisch onderzoek en hij krijgt een kraag.
Het verdoven ging niet en er was een impala nodig. Samen met Gavin (gids), Linda, Tim en Juliëtte op pad ik zat voorin in de kleine cabine van een pick up. We zochten naar een jong mannetje dit is de beste optie voor de impala populatie. Wij op zoek rechts van de weg impala’s maar een te grote groep één afschieten geeft te veel stres voor de andere. Even later midden op de weg voor ons staat een giraffe ik kijk naar Gavin en tegelijk zeiden we “Shall we take the giraffe?” “Nee, too big” zegt Gavin “it doesn’t fit in the car and it too big for the lion”, “But we can put the left overs in the fridge?” Met een grijns reden we verder. Kort daarna zien we vier mannetje impala’s, kleine groep en mannetjes dus “perfect!” Gavin pakt het geweer van het dashboard en steekt het voor mij langs uit het raam. Hij waarschuwt mij voor de knal. KABOEM! Zwart werd het voor mijn ogen en mijn oren hoorden niks meer al snel leek het alsof er een heel zwembad in mijn oor zat. Ik met mijn neus dicht geprobeerd mijn oren te ploppen maar niets werkte. Pas een minuut of 5 a 10 later hoorde ik rechts weer normaal en een uur later links. Wij mochten niet bij het verdoven zijn maar zodra de leeuw onder zeil was werden we erbij geroepen en hebben we alles door het hek kunnen zien. Alwyn (wildlife manager) vroeg aan Amanda (coördinator AI) of zei met één van ons de impala midden in de boma wilde leggen (voor als de leeuw wakker wordt). Ik ben niet vies van vieze klusjes dus liepen we samen naar de pick up waar de impala lag. Even verbaasd het ging om een halve impala eigenlijk logisch want ze kunnen moeilijk een hele impala over het hek gooien om hem daar te krijgen waar hij verdoofd kan worden. Samen liepen we met een bovenhelft waaruit de darmen en maag hingen de boma in.
‘sAvonds in de game drive kwam een knallende koppijn opzetten en ik werd steeds misselijker. Bij thuiskomst een klein hapje gegeten maar dit smaakte niet. Gelijk mijn bed ingedoken en geslapen tot de volgende morgen. Om 5 uur even eruit om te zeggen dat ik een dagje thuis bleef. De hele dag binnen gebleven want het licht buiten kon mijn hoofd niet verdragen. Mogelijk een kleine zonnesteek op gelopen in de tijd dat we bij de boma waren. Het was erg warm en de zon was op zijn sterkst. Drinken heb ik minimaal gedaan omdat ik niet wist wanneer we naar huis zouden gaan;-) Gelukkig met wat sterke ibuprofen, veel drinken en een dagje binnen werken ben ik weer gezond.

Dinsdag
Informatie bijeenkomst over hoe je olifanten, leeuwen en neushoorn identificeert. In de middag samen met Linda een start gemaakt om zo’n duizend leeuwen foto’s(van de afgelopen dagen) uit te zoeken. Leeuwen identificeer je aan de wiskerspots. Het komt er op neer dat je elke foto inzoomt en de wiskerspots vergelijkt, vervolgens kijk je naar andere kenmerken en stel je vast welke leeuw het is. Van alle leeuwen worden de foto’s systematisch opgeslagen in de computer en hiermee worden o.a. ID-kit’s gemaakt. By the way, dit wordt ook van olifanten en neushoorns gedaan.

Woensdag
Een game drive door Kings land dit is een gebied van de Zoeloes naast Thanda. Een Zoeloekoning heeft hier ooit gewoond je ziet nog resten van wat bouwwerken maar verder is het een ongerept, ruig, groen, bergachtig natuurgebied. In Kings land zijn weinig wegen hierdoor kun je maar een klein deel zien van alle dieren die hier leven. Maar een grote landslak die we op weg zagen is ook super.
Het hekwerk tussen Thanda en Kings land wordt stapsgewijs weggehaald. Hierdoor ontstaat een groter leefgebied voor de dieren.
In de middag game drive zagen we de 4 mannetjes olifanten. Mpata de op één na grootste liet ons duidelijk weten dat hij meer ruimte wilde. Hij liep met flink wat energie op ons jeep af, snel zette Anton de jeep in zijn achteruit. Twee tellen later bleek het niet ver genoeg te zijn volgens Mpata. Ik kan je vertellen dat de lichaamstaal van een olifant erg duidelijk is:-) Bij schemering stuitte we op de Zuid troep leeuwen. De leeuwen waren aan het jagen en om ons heen hoorde we de communicatie van de impala’s en gnoes. Prachtig schouwspel waarvan ik een klein filmpje had gemaakt. “Had” omdat ik het met het uitzoeken van alle foto’s per ongelijk gedeletet heb.

Donderdag
Ergens midden in de bush van Kings land gingen we lopend een helling af, een lege rivier overgestoken en een helling weer op. We moesten bij elkaar blijven want er zitten hier o.a. neushoorns. En zo kwamen we aan bij een hek dat opgeruimd moest worden. Voor dit werk moet je handschoenen aan want het prikkeldraad is roestig en vies. Ik van die vieze warme handschoenen aangedaan en aan de bak. Omdat het mijn taak was om van die dag een stukje te schrijven in de maandelijkse nieuwsbrief tussendoor even gestopt om foto’s te maken. Ik kan je vertellen dat zelf 5 dethol doekje niet genoeg waren om mijn handen schoon te krijgen. Het hek was weg maar toen moest alle troep terug naar de jeep gebracht worden. Het groepje met wie ik terugliep raakte even de weg kwijt. Het lopen tussen de acacia struiken is al een uitdaging op zich en met zijn tweeën een paal vol prikkeldraad maakt het niet makkelijker.
Van 20.00 tot 23.00 een night game drive gedaan. Onderweg zagen we olifanten, cheeta’s en een python en ik heb veel schapen gezien. Ik zat te vechten tegen de slaap en uiteindelijk vielen mijn ogen dicht. Het laatste uur heb ik weer meegekregen en het wegduiken van iedereen voor alle spinnen was lachwekkend al snel had ik de slappe lach en was ik weer klaar wakker. Thuisgekomen lekker een bakkie koffie en spotte we een grote longhoorn beetle. Pete (vrijwilliger Engeland) legde zijn mobiel naast de kever om op de foto te kunnen zien hoe groot deze was. De kever klom op de telefoon. Hij begon heftig op de telefoon te “zoenen” met de kever die hij zag of hij belde een sekslijn want uiteindelijk werd het een heftige kevervrijpartij.

Vrijdag
Vanmorgen kregen we de keus een game drive door Thanda of Kings land. Dit omdat het momenteel nodig is om in Kings land aanwezig te zijn met auto’s (uitleg komt thuis). Ik ben voor Kings land gegaan je ziet veel minder dieren maar het is zo onaangetaste omgeving dat alles wat je ziet een feestje is. Met Pete, Amanda en Gavin door dit prachtige gebied gereden. Boven op een berg genoten van een adembenemend uitzicht.
‘sMiddags foto’s uitgezocht en twitter zinnen ingeleverd. Tussendoor met Pete, die ongeveer net zo’n gekke fotograaf is als ik, allerlei beestjes gespot en gefotografeerd. Een rockagama, beetles, kikkers, sprinkhanen, spinnen, etc.. Heerlijk zo’n middagje in en rondom Thanda.
In de game drive zagen we de zuid troep leeuwen die hun buik vulde met een gnoe. Het eten gaat gepaard met gegrom en je hoort de botten van de gnoe breken. Dit spektakel speelde zich af tussen de struiken op zo’n 7 meter afstand van de jeep. We konden niet alles zien maar de geluiden erbij was spectaculair.
Na het eten met Digs (C.E.O. (Wat dat ook mag zijn ik gok baas:-)) van space for elephants) gesproken. Digs is een man met veel kennis en gave verhalen en een heel groot hart voor de olifanten.

Zaterdag, zie mijn voornemen in het begin van dit verhaal. De brownie heb ik nog te goed:)

Veel liefs,
Miran

ps. Vlak voor het plaatsen van dit bericht heb ik eerst jullie lieve en leuke reactie gelezen, THANKS!

Ps. Foto’s kunnen jullie denk ik op je buik schrijven vandaag ik ga nu lunchen en het zwembad in misschien eind van de dag vlak voor vertrek.


  • 25 Februari 2012 - 12:53

    Francien:

    hoi Miran

    wat weer een boeiend verhaal. leuk om het zo van week tot week bij te houden wat je doet.
    geniet de komende tijd
    liefs Francien

  • 25 Februari 2012 - 12:59

    Essie:

    leuke weer wat te lezen ik heb het nu een keer gelijk gelezen leuke fotos alleen die darmen etc was wat minder petje af dat hier mee geholpen heb. veel zwem plecies en ik ga zo hier eff de stad in en ook eff wat drinken de zon schijnt hier ook yes helaas geen 31 graden maar 14 graden ongeveer. geniet nog eff lekker. dikke kus

  • 25 Februari 2012 - 13:31

    Ruth:

    Wauw wat een stoere foto's weer (en een beetje ranzig en viezig soms maar dat vind je vast erg lachen zelf hihi!). Leuk he? Moderne technieken in Afrika!! Liefs en geniet nog ff!!!
    xxxxx

  • 25 Februari 2012 - 14:35

    Ria:

    Wat een avonturen weer. Gaaf joh!
    Maar met zo'n half beest op sjouw lijkt mij toch niets. Je gaat je laatste week in en ik wens je daarbij heel veel plezier!!! Geniet er nog maar van, het is zo om. Heel veel liefs X

  • 25 Februari 2012 - 15:07

    Sabine:

    super verhaal wow
    Geniet er nog maar lekker van

  • 25 Februari 2012 - 15:43

    Wendy De Wilde:

    Die spectaculaire verhalen houden niet op bij jou, dat is een goed teken! Geweldig en wat maak je veel mee.

    Liefs,
    Wendy

  • 25 Februari 2012 - 17:46

    Tamara:

    Trots! Lache, Geniet, Heerlijk! knuff

  • 26 Februari 2012 - 08:30

    Suzan:

    Ik was steeds jaloers dat jij daar in dat mooie verre land zat. Wilde graag met je ruilen !! Maar nu ik zie wat voor een spinnen daar zitten !!!!! Jakkie !!!

  • 27 Februari 2012 - 08:03

    Bianca:

    Je laatste weekje, wat gaat de tijd snel! Geen ezel maar impala! Ranzig! En jij doet dat gewoon, bikkel! Geniet nog lekker een weekje! Xje B

  • 27 Februari 2012 - 08:14

    Gerard En Anneke:

    Lieve Miran, het is een mooi verhaal geworden en opnieuw gave foto's. Wat je allemaal meemaakt lijkt mij helemaal geweldig! Hadden ze je niet verteld om je oren goed dicht te houden, want zo dicht bij een geweer zitten is voor je gehoor niet ongevaarlijk. Je hebt nog één weekje te gaan. Volgens ons heb je nog geen heimwee...
    Een knuffel van papa en mama.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Zuid Afrika

Recente Reisverslagen:

05 Maart 2012

Op de valreep gepakt door een teek …

01 Maart 2012

Stinkend water...

25 Februari 2012

Foto's

25 Februari 2012

Kings land

19 Februari 2012

Frontale botsing met een dung beetle
Bianca en Miranda

Actief sinds 10 Okt. 2009
Verslag gelezen: 147
Totaal aantal bezoekers 48866

Voorgaande reizen:

18 Januari 2015 - 05 Maart 2015

Back in South Africa

20 September 2013 - 04 December 2013

Having a fun experience in Malawi!

21 Januari 2012 - 06 Maart 2012

Zuid Afrika

24 Oktober 2010 - 16 December 2010

A life time experience & having fun!

30 Oktober 2009 - 30 December 2009

Having fun & a life time experience

Landen bezocht: