Frontale botsing met een dung beetle - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Bianca en Miranda - WaarBenJij.nu Frontale botsing met een dung beetle - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Bianca en Miranda - WaarBenJij.nu

Frontale botsing met een dung beetle

Door: Miran

Blijf op de hoogte en volg Bianca en Miranda

19 Februari 2012 | Zuid-Afrika, Pretoria

Dag lieve lezers,

Afgelopen zaterdagavond om 20.00 werden we opgepikt voor de turtle tour. Na enig overleg besloten we met de gids toch te gaan in de stromende regen van dat moment en met de wetenschap dat de kans van schildpadden zien erg klein is. Ik mocht mee schijnen met de grote lamp, de beste turtle meneer legde uit dat we zoeken naar kleine hoopjes zand in een v vorm en daar vlakbij soort waterstreepjes in het zand. Bedenk je dat je naar dit onmogelijke moet uitkijken en ondertussen regent het en is het donker. Ik dacht die beste man moet wel een hele goede gids zijn wil hij jonge schildpadjes (zo groot als een klein luciferdoosje) spotten. Eind van de drive geen schildpadjes gezien. Maar op de terugweg rijdt hij in ene achteruit en wijst ons een dwergkameleon aan ergens op een blaadje tussen de struiken. De kameleon was kleiner dan een luciferdoosje, vol verbazing van het kleine beestje dacht ik de beste man is een hele goede spotter en er waren gewoon geen schildpadjes vannacht op het stand.

Maandag ben ik gestart in het large predator project. Dit is het project wat ik had geboekt, andere optie s waren olifanten en neushoorns of de big 5 (mix van alles). In de praktijk zal ik een mix van alles doen de rede is dat er te weinig gidsen en auto zijn om de drie verschillende resource groepen te voorzien. Daarbij komt dat momenteel de olifanten studie wat belangrijker is voor het reservaat. Toen ik hoorde; dat de 2 troepen leeuwen klein zijn, de luipaarden regelmatig voor lange tijd uit het park uit zijn leek mij het een prima plan om een mix te doen.
Het werk houdt is onder andere game drives. Je rijdt door het gebied en zoekt de dieren op waar informatie over verzameld wordt. De game drive zijn dus geen toeristische plezierritjes meer maar hard werken:) Daarnaast conservatie werk bijvoorbeeld het aanleggen van de nieuwe drinkplaats, dit is fysiek vaak zwaar werk.
Ik zal jullie proberen niet te overladen met alle dieren verhalen, elke dag heb ik een dier van de dag gekozen.

Maandag, dung beetle (mestkever) en spinnen dag
De dag begon om 5.30 met een lange game drive tot 11.30 in Thanda. Onderweg was het vaak bukken en wegduiken voor de grote spinnen die hun web hadden gebouwd over de weg. Anton (gids en chauffeur) lacht steeds smakelijk als hij door een web rijdt. Even was er paniek in de jeep toen een spin in de jeep viel vlakbij een Sophie (Duitsland) die naast mij zat. Met een stok heb ik de spin voorzichtig verwijderd. Kort na dit incident voelde ik wat op mijn been keek goed en vroeg lachend aan Anton wat er op mijn been zat en ja jullie raden het al een joekel van een spin. Sophie ging achter in de jeep zitten want die had het helemaal gehad met de spinnen. Dit gaf mij wat meer ruimte om weg te duiken zodra het nodig was. En dan ineens uit het niets knalt er keihard een dung beetle tegen mijn voorhoofd aan, heb ik alle spinnen kunnen ontwijken krijg je een dung beetle:)
Tijdens de drive veel tijd doorgebracht bij een kudde olifanten, een troep leeuwen en een kudde buffels. Twee jonge leeuwen waren aan het spelen met een jonge luipaard schildpad.

In de middag een introductie op het programma van Amanda (coördinator) gekregen en tekst en uitleg over alle formulieren en de verwerking van informatie en foto’s in de computer. Wat je moet doen met al je foto’s ontmoedigd een beetje tot het maken van foto’s die ochtend had ik namelijk bijna 300 foto’s gemaakt:) Van 16.00 tot 19.00 weer een game drive waarin we ook de 2 cheeta’s en de zuid troep leeuwen hebben gevonden, deze troep was al een paar dagen onvindbaar en zaten op een tussenweg rond het gebied. Thuisgekomen lekker gegeten en telefoon van pa en ma gehad.

Vandaag goed nieuws vanuit het community project. Mensen uit het dorp hebben zelf de banden ingegraven bij Etshaneni crèche. Super! Zeker omdat dit een van de doelstelling is van AI.

Dinsdag, sprinkhanen dag
Vroeg in de ochtend vertrokken naar Pongola natuur reservaat we blijven hier kramperen tot donderdag. Prachtig natuurgebied aan het Pongola meer en het ligt letterlijk aan de grens van Swaziland. We zijn hier met Tim en Linda (vrijwilligers uit Nederland), Cindy (coördinator), Litishia (gids en vriendin van Mariana) en John L. Tinley. John is een indrukwekkende Zuid Afrikaanse man van 74, wie zijn hele leven een ranger is geweest en een van de eerste grondleggers is van het programma tegen de jacht op neushoorns. Bij aankomst vertelde John over zijn leven en deelde ook veel over zijn leven als Zuid Afrikaan. Erg indrukwekkend, leerzaam en ik voelde de pijn en vreugde momenten uit zijn leven.
Daarna aan het werk we hebben een hele weg schoongemaakt van alle zwerfafval tot het te warm was. Rond 16.30 een game drive gedaan en dieren links en rechts van de auto geteld. Wij als vrijwilligers zaten met een campingstoeltje achter in de laadbak. Bij schemering begonnen aan een heerlijke BBQ tussen de tenten. Vele soorten kleine en hele grote sprinkhanen sprongen om je oren en regelmatig gaf iemand een gil en moest zijn shirt legen. Ik kan je vertellen die beesten hebben een oog voor de vrouwelijke bergen:) Ik heb me slap gelachen om die gekke jumpers. Je moest goed opletten dat je geen sprinkhaan opat.

Woensdag, neushoorn dag
De dag begon met een game drive vlak na het zien van 2 neushoorns kregen we een lekke band. Litishia plaatste de krik onder de auto en ik verwisselde de band. Na de game drive heerlijk ontbeten met een gebakken eitje en de restanten vlees van de BBQ. Hun resourceruimte is in het huisje waar John en Litishia wonen. Hier hebben we ID-kit's gemaakt van de neushoorns. Een ID-kit's zijn een 4tal tekeningen van beide zijkanten, gezicht en achterkant van een neushoorn. Op deze tekeningen teken je de bijzondere kenmerken, bij de neushoorns is de hoorn uniek de hoorn is een van de dingen die je nauwkeurig moet tekenen. Eind van de middag de tweede game drive in “Bleu” de blauwe oude jeep. Al snel zagen we 2 neushoorns rechts van ons, 3 voor ons en 2 links. Tussen deze indrukwekkende dieren een drankje gedronken. In het gras deed Litishia een grasengel waarna een kleine fotoshoot begon, met zijn alle op het dak van Blue en in het gras. Na het eten een night drive gedaan waarin Tim en ik zaten op het dak van Blue zaten. Weinig dieren gezien maar veel lol gehad om o.a. spinnenwebben.
Thuis op de camping vertelde John bij een kampvuur allerlei verhalen onder het genot van een drankje en marshmallows.

Donderdag begon met in het reservaat langs een aantal wegen zwerfafval opruimen. Hierna lekker ontbeten en mijn spullen gepakt. Voordat we terug naar Thanda gingen hebben we nog een aantal ID-kit’s gekopieerd. Het kopiëren hier gaat nog met de hand:) Na het gedag zeggen van deze twee bijzondere mensen gingen we terug naar Thanda. Bij aankomst stond er een heerlijke lunch klaar. Al snel kreeg Amanda een telefoontje van Mariana, of we konden helpen bij de nieuwe drinkplaats met het op zijn plaats leggen van een stuk “vloerbedekking”. De drinkplaats is nu bijna af, er wordt nu aarde overheen gelegd en water erin. Zodra het klaar is willen ze hier nijlpaarden in hebben, een van de grote dieren die Thanda tot nu toe niet heeft.

Eind van de dag een game drive met “Sun downers”. Dit houdt in dat je ergens op een berg een prachtige zonsondergang ziet onder het genot van een drankje (gin-tonic). De berg op was voor de jeep waarin ik zat een hele opgave wat uiteindelijk ook niet lukte dus te voet verder. Boven genoten van het uitzicht en een borreltje waarna we in de schemering ook weer wandelend naar beneden moesten. Onze jeep was stuk gegaan op ze Afrikaans zoveel mogelijk mensen in de andere jeep gepropt.

Vrijdag, leeuwen dag
De dag begon met een lange game drive. Een dode gnoe lag half opgegeten tussen het gras, van de zuid troep zaten 2 vrouwtjes en 3 cubs weggedoken tussen de struiken. Na een tijd op de uitkijk gestaan te hebben zijn we verder gegaan de leeuwen lieten zich niet zien. Eind van de dag teruggegaan naar de plek een van de vrouwtjes zat in een boom, de cubs en het andere vrouwtje zaten op de grond. Alleen het jonge mannetje ontbrak aan de troep. Genoten van dit uitzicht en “hard” gewerkt. De drie cubs hebben nog geen identificatie dossier dus foto’s maken van alle kanten en wiskerspots in kaart geprobeerd te brengen. De wiskerspots zijn de vingerafdruk van de leeuwen erg belangrijk voor identificatie. Vlak voor het donker werd op zoek naar een Scar (2 jarige mannetjes leeuw van de zuid troep). Hij was parend gezien met een jong vrouwtje van de noord troep. We vonden ze al parend op een weg. Mogelijk over 100 dagen zijn er nieuwe jongen leeuwen. Het wordt spannend hoe het gaat met de nieuwe leeuw die 1 jaar ouder is dan Scar. Zij zullen vechten om de vrouwtjes en troep en mogelijk als de nieuwe leeuw gaat voor de noord troep en wil paren met dit vrouwtje kan het zijn dat de nieuwe leeuw eerst deze mogelijk nieuwe cubs van deze paring dood maakt.

In de ochtend drive stuitte we op een olifant mannetje die net uit "must" (ik weet niet hoe ik dit schrijf) was, dit is de periode dat de olifant graag een vrouwtje wil. De olifant is dan was feller en soms agressief zo ook deze olifant is de afgelopen weken. Nu was hij iets relaxter maar toch liep hij recht op de auto’s af en uiteindelijk op Alwyn die op een trekker bezig was met de wegen. Dit was een mooi schouwspel zeker ook met het commentaar over de radio, Alwyn vertelde dat zijn trekker niet meer startte, waarop een van de gidsen reageerde dat we genoten van het schouwspel.

Weekend
Zaterdagochtend rond 7.30 vertrokken naar een voetbalveld ergens tussen Mkuze en Goast Mountain. Door een lokale organisatie “Rise and Fly” was er een dag voor schoolkinderen georganiseerd. De inhoud van de dag waren speeches van o.a. Rise and Fly (inhoud; de ondersteuning en activiteiten die zij organiseren voor de jeugd), Thanda (inhoud; zorg dragen voor de natuur is zorgdragen en werken aan je eigen toekomst / hoe fout de mensen zijn die jagen op neushoorns) African Impact (inhoud; voorstellen en over de huidige projecten). In de middag was er een voetbal en netbal competitie. African Impact was uitgenodigd als gast en sponsor. De hele dag verliep op zijn Afrikaans, aangekomen kwamen 10 minuten later ook de organisatoren met een tent en wat stoelen. De tent werd opgezet en het programma startte bijna 2 uur later dan gepland. Door de regen stond iedereen hutje mutje in de te kleine tent de geur was aangenaam:) toen ik om me heen keek stonde alle blanke mensen al weer buiten. De competities waren leuk om te zien, het enthousiasme waarmee gespeeld werd. Aan het eind van de dag werd er nog een wedstrijdje voetbal gespeeld met o.a. Anton (onze gids) en Spiwe (jongen die in de keuken werkt). Het team waarin zij zaten verklede zich naast onze jeep waarin een heel aantal vrijwilligers (meiden) zaten. Dit was natuurlijk lachen, gieren, brullen en foto’s maken. Zeker toen een van de meiden in ene een “Willy” zag. Het was een modderige natte bende maar iedereen had erg veel lol en het was leuk om gezien te hebben.
‘sAvonds in de Baobab inn met zijn alle (vrijwilliger en staf) lekkere gegeten en een borreltje gedronken. Tijdens de borrel een potje pool gespeeld met Tim (Nederlandse jongen van 18) en Juliëtte (Nederlandse meid van 18 die in Zwitserland woont). We hebben ons kostelijk vermaakt met al die ballen. Ik heb twee x de witte bal in een gat gekregen dus ik ben niet de beste maar ook niet de slechtste. Thuisgekomen hebben wij drieën het avondje nog voortgezet. Bluffen en het kaartspel “klootzak”. Bij het klootzakken was ik op een keer na natuurlijk steeds de klootzak.

Nu zondag zit ik Goast Mountain, het regent dus ik zit binnen dit verhaal af te maken en ben aan het werk voor het project (foto’s uitzoeken welke leeuw op welke foto staat).

Tot volgend weekend!

Liefs,
Miran

Ps; foto’s op het blog zetten gaat het waarschijnlijk niet worden vandaan. Er zijn teveel internet gebruikers dus de verbinding is overbelast en wordt regelmatig onderbroken.

• 19 Februari 2012 - 14:58

Tamara:

Hahaha doos die laatste twee foto's... Maar zo'n spin op je been laten zitten? Echt niet! Wat een mooie en indrukwekkende verhalen! Heerlijk. Geniet ervan je bent al over de helft... be save. X

• 19 Februari 2012 - 16:18

Tirza:

Wat een mooie foto's weer! Vooral die poepende olifant :-)
    De tijd gaat snel, maar wat heb jij al veel gezien en meegemaakt zeg?!
    Geniet verder.
    Knuf, Tirs

• 19 Februari 2012 - 16:57

Bianca:

Wat een leuke week zo te lezen. Maar die spin en sprinkhanen! Ik krijg er de kriebels van. Bah! Ik hoop dat je deze week ook weer veel lol beleefd en nog veel dieren ziet! Ben benieuwd naar je foto's! Dat worden veel avondjes foto's kijken. Wijntje erbij! Xje

• 19 Februari 2012 - 17:07

Ria:

Wat een verhalen weer. Ik hoor het je vertellen. En ook de foto's zijn weer geweldig. Een fijne week maar weer en tot je volgende verhalen. Het begint op te schieten dus geniet maar weer ten volle. Liefs

• 19 Februari 2012 - 21:21

Essie:

leuke verhaal hoor moet me er toe zetten om te lezen maar dan ben ik weer blij als ik lees dat alles goed gaat en dat je het leuk heb! de laaste twee fotos erg mooi gedaan hihi
    x

• 20 Februari 2012 - 09:58

Gerard En Anneke:

Hoi Miran,

Wat een gave foto's!!! Vooral die van die leeuwen en die Olifant :) Het verslag is heel duidelijk. In mijn gedachten (mede door de foto's)_ zie ik het allemaal gebeuren. Super dat je dit allemaal kan meemaken. Het is nu al een onvergetelijke reis. Nog enorm veel mooie ervaringen gewenst in je twee laatste weken. Liefs van papa en mama.

• 20 Februari 2012 - 10:11

Sanne:

Hey Miran!

Wat een gaaf verhaal weer! Super mooi al die beesten! Die van de spin is ook erg mooi! Mooi zolang ze niet op je zitten.. :P

Geniet nog van je tijd daar!!
    Liefs Sanne

• 20 Februari 2012 - 11:47

Wendy De Wilde:

Wat weer een geweldig verslag en prachtige foto's. En dat met die spin...bikkel! Doe het je niet na.

Genietze!!! Liefs, Wendy

• 20 Februari 2012 - 12:18

Suzan:

Nou, op de spinnen na, ben ik erg jaloers op wat je allemaal ziet en mee maakt !!! Super... Geniet van al het moois en ... Keep up the good work !!!

• 23 Februari 2012 - 17:15

Ineke:

Wat geniet ik van alles wat je beleeft en heerlijk dat het zo naar je zin heb.Het zijn prachtige fotos die je maakt en je verslagen zijn fijn om te lezen .
    knuffel Ineke