Track & trace - Reisverslag uit Richards Bay, Zuid-Afrika van Bianca en Miranda - WaarBenJij.nu Track & trace - Reisverslag uit Richards Bay, Zuid-Afrika van Bianca en Miranda - WaarBenJij.nu

Track & trace

Door: Miran

Blijf op de hoogte en volg Bianca en Miranda

18 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Richards Bay

Hallo allemaal,

Ik ben fanatiek begonnen aan dit blog maar zoals jullie wel gemerkt hebben loop ik wat achter.

De maandag ben ik even kwijt. Waarschijnlijk veel sporen maar weinig gezien. Deze week geen 2de drive in de ochtend maar een avond drive gedaan ivm verlof van Leonard.

Dinsdag call up for the wild dogs:
Het meest spannende dier van de ochtend was een prachtige Golden orb web spider. Overdag bezig geweest om het rommelige kantoor te ordenen en schoon te maken, deze klus donderdag afgemaakt. Vlak voor de avond drive kwam Clinton aangereden met een net geschoten mannetjes Nyala in de "achterbak". Deze Nyala samen klaargemaakt voor de hoocall / call up. Een call up is het lokken van een bepaald dier d.m.v het afspelen van dieren geluiden en /of het neerleggen van voedsel met een cameratrap. De Nyala kreeg een touw geregen door zijn 4 poten waarmee hij kon worden vast gemaakt om te voorkomen dat de buit alleen wordt opgehaald zonder dat je de dieren goed kan bekijken of kan verdoven voor onderzoek, behandeling of het aanbrengen van een collar. Als tijdens de call up de dieren niet verdoofd worden is dit ook een positieve ervaring (gratis maaltijd) voor de dieren en soort van training als verdoving wel noodzakelijk is. Vlakbij de picknik plek gereden in het park en daar de Nyala vastgebonden aan het wegwijsbordje "picnic side" op een open kruising van wegen. Wij zaten in de jeep op een paar meter afstand. Vanavond kwam (helaas) maar 1 hond erop af dit is vreemd ons raadsel is waar is de rest? Misschien te veel leeuwen in de buurt of dit ene mannetje splits zich van de groep of??

Woensdag ophalen van de kliekjes en nieuwe boodschappen halen: Vanmorgen vroeg snel weer naar de picnic side om te zien wat erover is gebleven. De troep is niet meer op komen dagen want de Nyala was alleen aangevreten door die ene hond en wat maden. Een hond kan moeilijk een karkas eten, meerdere honden zijn nodig om een Nyala aan stukken te trekken. De plek was natuurlijk niet geschikt om de Nyala te laten liggen. Tja dan moet je de Nyala weer los maken en in de jeep krijgen. Details hiervan zal ik niet beschrijven maar ik heb een foto van mij toegevoegd met de Nyala achterin de jeep. Verder vandaag heerlijk naar het stadje waar ik genoot van de kraampjes op straat en de live muziek vlak voor de ingang van de Spar. Mango's gekocht bij een lieve vrouw op straat, boodschappen in de Spar en wat souverniertje bij een kleine craftshop. Afdingen op de prijs was weer een avontuur maar het is me gelukt. Volgens traditie een hamburgermenu met een softijsje toe. In het kamp een hele tijd zitten kijken naar een nijlvaraan, foto toegevoegd aan het blog.

Donderdag call up for the lions:
In een drive 4 van de big 5 gezien. S'avonds zagen de rest ook een luipaard die we nog misten maar helaas zat ik in een andere auto. S'avonds een leeuwen call up gedaan. De Nyala wordt dan vast gemaakt met kettingen aan een door ons neergezet ijzeren schutting. De schutting heeft het doel om de leeuwen met hun kont naar de auto's te krijgen dit is makkelijker om ze te kunnen verdoven (wat vanavond niet hoefde te gebeuren). Het geluid wat werd afgespeeld is een buffel in nood. De buffel is het favoriete eten van een leeuw. Wij zaten in afgesloten bloed hete auto met spanning te wachten. Helaas kwam ook hier maar een leeuw op af. Maar wel de leeuw die ze voor graag wilde zien en een "positieve" ervaring wilde geven.

Vrijdag big 4:
Weer 4 van de big 5 gezien en in dit rijtje miste het luipaard weer. De buffels waren schitterend en heel veel. Ze liepen in een lange rij naast het moeras gebied. De laatste dagen erg veel irritante vliegen om ons heen, zeker bij het moeras gebied vlogen ze in je ogen en oren. Uiteindelijk mijn hoofd maar ingepakt met een vestje dit was geen gezicht maar wel effectief. Zaterdag lifter onderweg: Tijdens een drive kregen we een prachtige lifter aan boord. Hij kwam gezellig op mijn hand zitten en liep naar mijn schouder. Toen ik hem pakte met mijn ander hand liep hij weer omhoog naar mijn schouder waar die heerlijk in het zonnetje zat. Na ongeveer 20 minuten vloog hij weer weg.

Zondag laatste dag in Tembe:
De drive waren niet spectaculair qua dieren die we zagen maar wel een genot om door dit bijzondere natuurgebied te rijden. In het donker op de valreep zagen we 2 leeuwen de cubs van Nyanga (leeuwin) deze mooie afsluiting volgde met een heerlijke gezellige BBQ met een mannetje of 15. Twee weken zijn voorbij gevlogen. Ontzettend veel geleerd van Clinton hoe snel die man sporen herkend is bijzonder en leuk om mee te doen. Jeanette en ik waren hierin een goed team.

Liefs,
Miran

• 18 Februari 2015 - 14:59

Tirza:

Arme nyala... Ben blij dat ik dat niet hoef te aanschouwen..

• 18 Februari 2015 - 23:01

Tamara:

Je bent een topper! en super gaaf om dit weer te Mogen lezen.