Tembe Elephant Park - Reisverslag uit Richards Bay, Zuid-Afrika van Bianca en Miranda - WaarBenJij.nu Tembe Elephant Park - Reisverslag uit Richards Bay, Zuid-Afrika van Bianca en Miranda - WaarBenJij.nu

Tembe Elephant Park

Door: Miran

Blijf op de hoogte en volg Bianca en Miranda

18 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Richards Bay

Maandag een overnachting in Zimaga private game reserve: Genoten in Ghost Mountain en eind van de dag verzameld bij het tankstation. Daar vandaan vertrokken naar Zimaga. In het donker kwamen we aan en kregen een grote slaapkamer aangewezen. Na een warme hap het bed ingegaan want de wekker stond op 4uur.

Dinsdag aankomst in Tembe Elephant park:
Rond 8 uur was ik samen met de andere vrijwilligers, Frieda en Ellen (Zweedse jonge meiden) en Jaenette (gepensioneerde dame uit Wales en mijn kamergenoot). In Tembe ontmoete we Paule (Franse vrouw die hier op en af al 2 jaar vrijwilliger is). Na een bak koffie en de eerste kennismaking gaf Clinton (Zuid Afrikaan die de Lion monitor is in Tembe) ons veel informatie over het park, zijn werk en het reilen en zeilen hier. Tembe is o.a. een Sand forest dit gebied was vroeger oceaan en alles groeit op strand zand. Veel bomen en lage struiken maar ook hier en daar wat open vlaktes en een groot moerasgebied. Het hoofddoel in Tembe is niet de touristenindustrie maar zorgen dat het gebied in balans blijft, in zijn oorspronkelijke staat en dat de dieren niet buiten het park komen. Al snel gingen we voor een drive met Leonard (een Zuid Afrikaanse man die werkt voor Ezemvelo KZN Wildlife). Leonard is de olifanten man waar we deze week dagelijks mee meegaan om de olifanten te monitoren tussen 10.00-13.30.

Woensdag pech onderweg! Na de vroege ochtend drive (3.30-09.30) vertrokken we naar de stad voor de boodschappen. Vlakbij de poort van Tembe eerst naar een lokaal winkeltje voor een blikje ijskoude frisdrank. Onderweg naar het eerste stadje om te tanken pruttelde de auto. Ik geloof dat Clinton wel 20 x shit en sorry heeft gezegd. We stonden stil... benzine op en reserve jerrycan was leeg. Clinton nam een lift en was met een half uurtje terug. Wij (Frieda, Ellen en ik) waren een touristische attractie voor uitkomende schoolkinderen. In een ander stadje boodschappen gedaan en volgens traditie hier Hamburger met friet gegeten.

Donderdag ruim 40°c:
In het park vandaag veel mensen op de been en een helicopter in de lucht. Gister is er een neushoorn gestroopt. In de ochtend de troep van 14 wilde honden gezien. En 37 olifanten van de ruim 200 die Tembe heeft. Gelukkig heeft ons (Jaenette en ik) huisje airco. Vandaag 40°c dan is het heerlijk om een middagdutje in de "kou" te doen. Te verwachten was de hevige onweer s'nachts. Prachtig gezicht al de licht flitsen.

Vrijdag "Nee nog niet..":
3.15 ging de wekker mijn eerste gedachte "nee, nog niet.." Jaenette ging eruit en half uurtje later ik toch ook maar;) 4 uur reden we weg op zoek naar de leeuwen. Doordat er de laatste 2 weken er wat geregend heeft zijn de struiken/bomen vol jong groen blad hierdoor zijn de dieren moeilijk te zien. Je weet dat er van alles moet zitten maar je ziet niets grrr. Uiteindelijk vonden we verse sporen van een vrouwtje en 2 cubs langs het grote moeras gebied maar de leeuwen zelf zagen we niet. Het bleef bij sporen en "blieps". Het is moeilijk hier om beesten te zien de bush is erg dicht groen. Wel zagen we wat gnoes en vogels. Tijdens de drive voor de olifanten zagen we twee olifanten spelen in de modder. Wil ik een prachtige foto maken zijn mijn batterijen leeg grrr. S'middags mijn was gedaan lekker simpel en snel in de wasmachine.

Zaterdag was even spannend:
3.30 gingen we het park in op zoek naar de leeuwen. In de donkere ochtend uren buffels in het moeras naast ons gehad. De buffels gingen massaal naar achteren en kwamen weer dichtbij. Je hoorde ze ademhalen en trappelen. (Flashback Zambia) Op de zandweg een bijzonder avontuur met 7 mannetjes olifanten. De olifanten kwamen op dezelfde smalle weg naar ons toe lopen. Hierdoor wij langzaam steeds achteruit. Dit hele gebeuren duurde 45 min. Eindelijk namen de olifanten een zijpad om de auto heen. Vanavond eindelijk  in het donker jammer genoeg 1,5 leeuw gezien. Echt een ruige grote leeuw. Het beest ging natuurlijk gelijk achter een struik liggen dus het zicht was kort. Vmi heerlijk in de zon en schaduw gezeten in mijn tuintje. S'avonds heerlijke BBQ met een zalige biefstuk mmm.

Zondag Track en trace:
Tijdens onze vast koffie break in de vroege ochtend drive hoorde we geweerschoten. Inpakken en wegwezen snel op onderzoek waar het vandaan kwam. Clinton melde gelijk aan de APU (anti poach unit) wat we hoorde en uit welke richting. Even verderop stond een auto met Eric (neushoorn monitor) en een ranger. Het raadsel van de schoten was snelopgelost want zij hadden een domestic hond geschoten. Regelmatig komen gewone huishonden in het park. Dit is een groot risico omdat honden vaak getraind zijn voor stroperij (dit is een opkomend groot probleem) en zij ziektes mee brengen (o.a. rabies). Het beleid is in veel parken om domestic honden af te schieten zodra zij in het park zijn. Vandaag veel verse sporen gezien maar weinig gevonden behalve in ijn lange broek daar vond ik meer dan 1 teken en in mijn benen zaten er ook al 3. In de avond met pa en ma gebeld en lekker via de app contact gehad met het thuisfront.

Liefs,
Miran

• 18 Februari 2015 - 14:31

Gerard:

Gaaf, Miran, om te lezen. Soms denk ik wou dat ik erbij was... Was die biefstuk van een hert of? liefs papa

• 18 Februari 2015 - 14:55

Tirza:

Gaaf om te lezen. Hoop dat je die teken goed hebt kunnen verwijderen..
    Maar daar vertrouwen we op

• 18 Februari 2015 - 23:08

Tamara:

Pas je op met die teken niet dat je weer allerlei rare verschijnselen krijgt straks.......
    Je hebt het onwijs naar je zin en dat is duidelijk te merken! Geniet heerlijk van je laatste project!