Zonder water... - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Bianca en Miranda - WaarBenJij.nu Zonder water... - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Bianca en Miranda - WaarBenJij.nu

Zonder water...

Door: Miran

Blijf op de hoogte en volg Bianca en Miranda

28 Januari 2012 | Zuid-Afrika, Pretoria

Lieve allemaal,

Ga er maar lekker voor zitten want het is een heel verhaal geworden:)

Zaterdag brachten pa en ma mij na een kort nachtje slapen om 12uur naar Schiphol.
De vlucht van Amsterdam naar Cairo vertrok een half uurtje later dan gepland maar ging voorspoedig. De vlucht van Cairo naar Johannesburg was avontuurlijker, eenmaal in het vliegtuig waren er wat technische problemen het duurde ruim een uur. Het licht ging aan en uit allemaal techneuten liepen in en uit. Mijn stoel was boven de vleugel en even ging door mij heen dit is niet de beste plek om te zitten:) In de lucht ging alles prima ik raakte aan de praat met een mevrouw uit Nederland en meneer uit Zuid Afrika, beide gaven ze me goede tips want het zag er ernstig naar uit dat ik mijn volgende vlucht zou missen. Bijna 2 uur te laat kwam het vliegtuig aan. Ik mocht snel als eerste het vliegtuig uit en naar de douanecontrole een visa halen. Hier aangekomen werd er een scan van mijn hoofd gemaakt en die was te warm volgens mevrouw achter de desk dus werd ik naar de kliniek gestuurd. Ik nog uitgelegd dat ik het warm heb gezien mijn te warme kleding en ik graag mijn volgende vlucht wilde halen. Het mocht niet baten ik moest naar de kliniek. Daar een formulier invullen en werd mijn temperatuur gemeten met een oor thermometer die ze net in mijn oorschelp stak, mijn temp was hierdoor maar 36,5 dus gezond verklaard en kon ik weer rennen naar de douane, vervolgens mijn bagage ophalen en rennen naar de incheck balie. Een meneer rende met mij mee maar wilde daar natuurlijk wel geld voor. Na het inchecken snel naar de gate, Patrick een jongen die graag mijn smerige schoenen wilde poetsen wees mij de weg. Tjsa nooit de weg aan 1 Afrikaan vragen want als die het niet weet loopt je verkeerd, zo dus nu. Snel weer terug en uiteindelijk was ik net maar dan ook net op tijd.
In Durban ontmoete ik al snel Amanda een van de projectcoördinatoren. Buiten heerlijk op een terrasje een smoothie gedronken en binnen een uur was iedereen (Claire vanuit Engeland en Tom vanuit Californië) compleet en reden we naar Thanda private game reserve. Na een rit van 3 uur met een stop voor een ijsje en benzine reden we Thanda binnen. Al snel zagen we jonge impala’s, giraffen, gnoes, en zebra’s SUPER!

Het onderkomen van de vrijwilliger is best luxe het is een soort Afrikaans centerpark achtige setting. Een hoofdgebouw waar je elkaar ontmoet en eet hierom heen allemaal kleine huisjes voor vrijwilligers en staf. Dit centerpark is omheind met een hekje van denk ik een meter hoog, maar we mogen hierbinnen vrij rondlopen. In het donker wel echt met zaklamp en als je het niet vertrouwd dan begeleid iemand je naar je huisje. Het is een onderkomen voor vrijwilligers van verschillende projecten daarnaast zit ook nog een soort zuster organisatie hier met momenteel een grote groep vrijwilligers uit Australië. Bijna alle vrijwilligers waren op pad en waren rond etenstijd 19.00 terug. Ik wist niet wat ik zag ik geloof dat er zeker wel zo’n 40 man rondliep. Ik deel mijn kamer met Lisa uit Zweden en zij doet ook het zelfde community project. Ik heb kennisgemaakt met de mensen van mijn project en 3 mensen vanuit de keuken. Nonnie de kokkin een lieve vrouw met wie ik het onderlinge grapje tomorrow you cook I eat / tomorow you eat I cook. De eerste avond vroeg naar bed gegaan. Typische Miranda actie was, vanmiddag vertelde Natascha (project manager) wat over het terrein enzo onder haar verhaal zag ik natuurlijk allerlei beestjes dus hoorde ik niet wat ze haar, gelukkig vond ze; het niet erg om het nog een keer te vertellen.
Voor het eten “lekker” gedoucht, nou ja lekker het was een pisstraaltje.

Maandag
Vandaag informatie over het community project. Dit project staat echt in de kinderschoenen. African impact is bezig contacten te leggen en samen met de lokale bevolking te kijken waar zij kunnen helpen met handen. De doelstelling van AI is niet geld geven of bijv. een hek of gebouw neerzetten maar zij willen samen met de bevolking de handen uit de mouwen steken. De projecten die nu beginnen te lopen zijn 2 crèches, lesuur geven aan een high schoolklas, een bedrijfsplan maken voor een soort buurthuis/ mobile kliniek. De kippenfarm ligt even stil ze zijn in onderhandeling over de noodzaak van een goed bedrijfsplan.

Eind van de dag mocht ik mee op een game drive met het onderzoek team. Het doel van deze gamedrive was op zoek naar de neushoorns. In het Thanda gebied leven zo’n 42 neushoorns waarvan 7 zwarte. Deze drive was genieten van de omgeving hier en uitkijken naar sporen van de neushoorns. Uiteindelijk vonden we een groep van 7 witte neushoorn. Het researchteam schreef de nodige informatie op o.a. probeerde we ze te identificeren aan hun oren. Een man van de APU (anti poaching unit) nam 2 vrijwilligers mee te voet om dichterbij te komen. Dit is gaaf kan ik je vertellen en hopelijk mag ik dit ook doen over een paar weken. Zie je me al lopen achter iemand om dichterbij de leeuwen te komen en ze te identificeren. Ik heb er nu al zin in:)
Thuis gekomen wilde ik even douchen maar er bleek geen water te zijn dit gebeurt wel werd mij verteld en kan 1 of 2 dagen duren. Aha, wees dus dankbaar als er een pisstraaltje is was mijn conclusie.

Dinsdag
Vandaag ging ik samen met Cassandra (community coördinator), Lisa (kamergenoot), Sara (uit Amerika), Clara en Hanna (uit Zweden) en Sbu (Zoeloe man) naar een crèche.
Op een high school deden we ‘middags het eerste lesuur namens AI (African impact). Vorige week hadden de studenten de huiswerkopdracht gekregen om iets over henzelf op te schrijven en vandaag moesten ze voor de klas zichzelf introduceren (evt. voorlezen wat ze geschreven hadden). Thuis gekomen hebben we alle verhalen gelezen, dit was indrukwekkend. Vele schreven over hun arme achtergrond en thuissituatie maar ook dat ze trots zijn op zichzelf. 1 meisje vertelde dat ze geen ouders meer had en leefde bij haar oma. Maar ook over hun toekomstdromen; school afmaken, een bedrijf beginnen, politieagent, verpleegkundige of dokter willen worden. Vele schreven dat ze iets terug willen doen voor hun dorp of familie.
Nog steeds geen water vandaag ik heb mijn handen zondagavond voor het laatst gewassen. De wc zat vol en met water uit het zwembad moesten we proberen het door te spoelen. Ik kan jullie vertellen dat leven zonder water voor mij een grote uitdaging was. Mijn haar was een puisbol, probeerde toiletgang tot een minimum te beperken en gebruikte dethol doekjes om me een beetje op te frissen.

Woensdag
Hoera er zit wat water in de kraan maar ik had geen tijd om te douchen.
Lange rit gereden om bij een lagere school te komen. De lange rit kwam omdat 2 wegen waren afgesloten i.v.m. regenval vorige week. Het mooie aan de rit was dat we een zwarte neushoorn tegenkwamen. Bij de school aangekomen werden we verwelkomd door een vriendelijke juf iedereen kreeg een big hug. We deden een les voor de jongste klas over neushoorns. Daarna een “les” over tandenpoetsen. Een Duitse vrijwilliger had dit voorbereid hilarisch want de manier van tandenpoetsen was primitief. De kinderen moesten erg lachen toen voor werd gedaan hoe je moet spoelen en uitspugen.
Tijdens en na het eten heerlijk een rosé tje gedronken. In een gesprek over het water kon ik het niet laten om een paar jonge verwende tutjes die erg op hun uiterlijk zijn en bang voor alles wat vies, even op de kast te jagen. Ik vertelde dat ik het wel best vind om niet te douchen, dat ik vanavond ook zonder douche weer in bed stap en ik de uitdaging wel aan wil gaan om 6 weken niet te douchen. Ze vonden mij maar goor en vreemd en bleven vragen of ik meende wat ik zei.
Beste lezers hopelijk kennen jullie mij beter en weet je dat ik onder een heerlijk pisstraaltje heb gestaan die avond:)

Donderdag
In de mama Grace crèche kwamen mijn ervaring van Kenia goed van pas. Zo heb ik 1,2, make a cirkel 3,4 a big cirkel kunnen introduceren. In de kring mochten de kids veel geluid maken en bij 3 klappen heel snel heel stil zijn. De vrijwillige moeders (leraren) waren verbaasd dat het lukte.
Er is een meisje (Sepeweh of zo iets is haar naam) in deze crèche, dat mogelijk verstandelijk gehandicapt is. Ik vraag het me nog af maar vandaag heb ik haar geobserveerd en met haar geprobeerd te spelen.
De moeders weten niet echt raad met dit meisje en laten haar gewoon maar gaan.
In de middag samen met een aantal vrouwen uit het dorp in de dorpstuin gewerkt. In dit dorpje zijn zo’n 30 vrouwen actief als vrijwilliger in de tuin, crèche en kippenboerderij. Mama Grace is een van hen en werkte ook mee in de tuin die middag. We hebben een heel stuk land van gras ontdaan. Af en toe hoorde je iemand gillen vanwege een sprinkhaan, spin of schorpioen.
Eind van de middag had Cassandra speciaal voor ons team een game drive geregeld. Sbu was onze gids en chauffeur. Onderweg een lekkere regenbui gehad, gratis douche van de dag. Een witte neushoorn moeder met kalf heel dicht bij de jeep gehad en 4 leeuwen (2 jonkies van 8 maanden) gezien.

Vrijdag
Was qua werk ongeveer het zelfde als donderdag. Met de kinderen in de crèche de maanden van het jaar en dagen van de week geoefend. En ze hebben een kleurplaat gemaakt van een Nederlandse molen.
Eind van de middag vertrokken naar St Lucia voor het weekend.

Misschien morgen nog een klein stukje hierover en anders hopelijk volgend weekend. In de bush is geen internet. Wel heeft mijn telefoon soms op een paar plekjes ontvangst. Voor wie het nog niet weet en me een keer wil smsen mijn nummer is 0027763007933.

Liefs,
Miran



  • 28 Januari 2012 - 13:17

    Tamara:

    Zo dan kan ik nu reageren op je bush verhalen. Heb ik bewust gisteren in de sms even vermeden. Even extra genieten van je malibu (is de fles al op) En er zaten twee muggen in de woonkamer dat heb je snel gedaan ;-) Ik vind het erg mooi om je verslag te lezen! Doet me goed. En geef die tutjes er maar van langs hoor! Het is de bush geen 5 sterren resort! Ik wens je een goede volgende week toe en zie alweer uit naar je volgende verslag. Ik kwam vandaag nog die after bite tegen... hoop dat je zelf een nieuwe hebt meegenomen anders... ach ja dan maar krabben toch. Zus ik ben trots op jou! liefs tamaar

  • 28 Januari 2012 - 18:42

    Tirza:

    Tsjonge ... wat een verhaal, echt super!
    Ik wens je een fijn weekend. We denken aan je!
    Liefs, Tirs

  • 28 Januari 2012 - 18:54

    Carin:

    Heeeey lieve Miran,

    Hi hi... wat een heerlijk herkenbaar verslag weer. Heerlijk om te lezen hoe jij jij bent... ha ha... ik kan je bijna horen praten tegen die tutjes :) Geweldig, dit ben zooooo jij! Om daarna inderdaad heerlijk te genieten onder het pisstraaltje water!

    Heel veel plezier, je maakt weer mooie dingen mee... gaaf hoor!

    Liefs, Carin

  • 28 Januari 2012 - 20:32

    Francien:

    lieve Miran

    wat een boeiend verhaal al weer veel beleefd, dat een warm hoofd je zomaar naar het ziekenhuis kan brengen.
    hopelijk blift het water wel stromen voor de brood nodige vervrissing.
    veel plezier en zie uit naar de volgende verhalen

    liefs Francien

  • 28 Januari 2012 - 21:53

    Ria :

    Als ik je verhaal zo lees hoor ik het je gewoon vertellen. Geweldig! Geef die tutjes er maar van langs. Jij bent gelukkig jezelf en een geweldig mens. Geniet van je weekend en ik kijk uit naar je volgende verslag. Veel liefs, Ria

  • 28 Januari 2012 - 22:03

    Wendy De Wilde:

    Heerlijk om al je verhalen weer te lezen! Ik lees dat je geniet en dat is waarvoor je het doet! Blijf genieten en tot het volgende verslag!
    Nu ik je verhaal zo lees waardeer ik het ook weer dat we hier in Nederland heerlijke douches hebben. Het is hier zo 'gewoon' :-)

    Liefs,
    Wendy

  • 29 Januari 2012 - 09:48

    Sanne:

    Heej Miran!

    Leuk je verhaal te lezen! :) Tof wat je zo allemaal doet en mee maakt!

    Tot je volgende verslag weer!
    Groetjes vanuit India!

  • 29 Januari 2012 - 18:08

    Bianca:

    Wauw Miran! Wat geweldig! Een black rhino! En dat in je eerste week. Ik zit helemaal met je mee te leven hier in het koude Nederland. Het ziet er herkenbaar uit:) maar wat een ranzige spring beesten! Ik zou ook gaan schreeuwen! Je ziet er nu al bruin uit, heerlijk!

  • 29 Januari 2012 - 20:01

    Myrth:

    ZOOOOOOO leuk om dit alles t lezen, ZOOOOOOO mooi om te zien dat je van betekenis bent voor die kids!!
    ZOOOOOOOO mooi om je foto's te zien (WAT zijn ze PRACHTIG!!)
    Ik zie alweer je volgende blog in mijn inbox staan.. 'kga 't snel lezen!
    KUS

  • 29 Januari 2012 - 20:17

    Sabine:

    Lieverd, heerlijk om je verslag te lezen, echt super gaaf. We denken aan je, blijf lekker genieten
    Zijn trots op je. Liefs ons

  • 30 Januari 2012 - 10:27

    Gerard En Anneke :

    Lieve Miran, mama en ik hebben genoten van je verslag. We zijn dankbaar dat je het zo naar je zin hebt. De foto's zijn schitterend!
    Dat je nu al een paar keer op 'gamedrive' bent geweest zal je deugd doen. Echt gaaf.
    Een lieve groet van papa en mama.

  • 30 Januari 2012 - 10:38

    Gerard En Anneke:

    Lieve Miran,
    Wat een geweldig mooi verslag en schitterende foto's.. Duidelijk is dat je het naar je zin hebt en in je element bent. Dat geeft ons rust (...)
    Wat gaaf dat je al een paar keer een 'gamedrive' hebt gehad en direct je favouriete dieren hebt gezien. En je hebt nog vijf weken...
    Ontvang een lieve groet van papa en mama.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Zuid Afrika

Recente Reisverslagen:

05 Maart 2012

Op de valreep gepakt door een teek …

01 Maart 2012

Stinkend water...

25 Februari 2012

Foto's

25 Februari 2012

Kings land

19 Februari 2012

Frontale botsing met een dung beetle
Bianca en Miranda

Actief sinds 10 Okt. 2009
Verslag gelezen: 258
Totaal aantal bezoekers 49014

Voorgaande reizen:

18 Januari 2015 - 05 Maart 2015

Back in South Africa

20 September 2013 - 04 December 2013

Having a fun experience in Malawi!

21 Januari 2012 - 06 Maart 2012

Zuid Afrika

24 Oktober 2010 - 16 December 2010

A life time experience & having fun!

30 Oktober 2009 - 30 December 2009

Having fun & a life time experience

Landen bezocht: