Alex en Florence - Reisverslag uit Zomba, Malawi van Bianca en Miranda - WaarBenJij.nu Alex en Florence - Reisverslag uit Zomba, Malawi van Bianca en Miranda - WaarBenJij.nu

Alex en Florence

Blijf op de hoogte en volg Bianca en Miranda

02 November 2013 | Malawi, Zomba

Lieve allemaal,

Weer even een weekje terug in de tijd. Vorige week vrijdagmiddag zijn we naar Bwalo geweest om een belofte in te lossen. Onderweg kwamen we Aubrey, Timo en Wyness (lokale vrijwilligers) tegen die onderweg naar huis waren. Zij waren enthousiast om ons te zien en gingen gelijk mee terug naar Bwalo centre om bij te kletsen. Het was een warm welkom en voelde als thuiskomen, alle jongens vlogen ons om de nek en lieten ons niet los. Heerlijk buiten gezeten en bijgekletst met lokale vrijwilligers, Chicco en de boys. Chicco stond al in pak klaar en wachtte op Bianca haar ja woord:) Via SMS heeft Bianca bedankt voor het aanzoek. Na Bwalo centre zijn we langs Willard geweest en een aantal jongens en lokale vrijwilligers liepen mee. Willard was niet thuis maar die werd al snel opgebeld en was er voordat we het in de gaten hadden. Toevallig belde James en die kwam ook gelijk aangerend. Bij ons oude huisje was het een gezellige reünie met koffie en thee. Zo gezellig dat we met donker de jongens echt terug moesten sturen en zelf kort daarna een taxi moesten bellen.
Zaterdag hebben we met Else, Rick, Julie (vrijwilligers) en Isaac (gids en barman van Pakachere) het Zomba plateau beklommen. Een prachtige wandeling in een bergachtig gebied, door bos en langs een rivier. Onze voorbereiding was wat slecht in de tas zat een koekje, snoepje en 1 flesje water en dit voor een best pittige wandeling van 6 uur. Onderweg een forellen kwekerij gezien die helaas nu alleen nog als lodge gebruikt wordt, de forellenstand was 4. Gerard (Pa) iets voor je oude dag om samen te gaan runnen? Mooie rivier, helder, goede insecten, prachtige omgeving,.... nog meer info nodig om warm te lopen?
In Pakachere eerst gegeten;) en 's avonds heerlijk bij het kampvuur slap zitten ouwehoeren.
Zondag geen internet, geen electra en helemaal niets gedaan alleen in of uit het zonnetje gezeten. Tegen 17.30 terug naar Mawa waar we op ons bed zaten en tegen elkaar zeiden "lekker om vannacht weer in je eigen bedje te slapen". Al snel bruinebonen gegeten die op ons stonden te wachten. We kunnen jullie vertellen dat de bonen helpen om toch hier op het kleine gat af te gaan.
De afgelopen week was hier en daar wat frustrerend, dagelijks wordt wel meerdere keren om geld gevraagd (direct en indirect) ook blijkt dat zonder geld je hier weinig kan doen tot nu toe. De volgende activiteiten waren wel heel leuk en zinvol; Meerdere keren op bezoek geweest bij Alex en Florence, 2 ernstig meervoudig gehandicapte. Florence leeft samen met haar grootmoeder en ligt eigenlijk de hele dag buiten. Florence vindt het heerlijk om samen te spelen en tussen 2 in te "lopen". Het is een meid die de sociale interactie opzoekt en snel samen met jou de slappe lach kan krijgen.
Alex woont bij zijn ouders, 2 mensen die op leeftijd zijn. Diepe bewondering voor wat deze mensen in deze omstandigheden doen. Dan te beseffen dat hulpmiddelen er niet zijn. Met Alex is heel langzaam wat contact te krijgen al zie je wel dat hij geniet van bezoek. We hebben aan zijn ouders wat praktisch advies kunnen geven.
In diverse huisbezoeken rondom het huis geveegd en water gehaald. Het water halen gaat hier in grote bakken op het hoofd, gelukkig mochten wij kleine bakken op het hoofd. Ook dit is een uitdaging al voel je je wel een beetje lullig wat de verhoudingen betreft. Een oude vrouw zei toen we kwamen "azungu's kunnen niet vegen" (men denkt hier dat wij in Nederland overal een machine voor hebben). We hebben het tegendeel bewezen:)) (en dat zonder stofzuiger of bezem).
Samen met de naaigroep hebben we speeltjes gemaakt voor Alex en Florence.
Een ochtend hebben we geholpen bij de peuterspeelzaal. Halverwege de les mochten wij de "les" over kleuren overnemen. Je benoemt dan de kleuren rood, groen, blauw en geel. De kinderen zeggen hardop na wat jij zegt. Om dit iets interactiever te maken mochten ze proberen kleuren op de muur te herkennen en benoemen. Tot slot kregen de kinderen een kleurplaat en potloden om te kleuren. Een paar kinderen wisten hoe ze konden kleuren maar veel ook niet dus .... werd het samen leren kleuren.
Met de jeugd groep gingen we op bezoek bij een van de chiefs. Hier waren veel kinderen waar de jeugd groep diverse hele simpele spelletje mee deed. Tikkertje bleek al een te moeilijk spel dus kun je nagaan hoe simpel de spelletjes waren.
Vrijdag naar Pakachere het lekker gedoucht en gerelaxed.

Liefs, Bianc & Miran

• 02 November 2013 - 21:52

Natascha Schaper-wonnink:

Hallo Miran, ik heb vandaag even jullie blog door zitten lezen, wauw wat een reis!!mooi hoor maar ook heftig en zwaar denk ik!
    Ik had met onze Gracia de fotos op je facebook bekeken, vond ze erg leuk want ondanks dat het een ander afrikaans land is, kwam het haar erg bekend voor allemaal. nou geniet verder van jullie reis en een hele goede thuiskomst gewenst. groetjes Natascha

• 03 November 2013 - 11:22

Ria:

Hoi lieve meiden,

Jullie zijn net over de helft en, als ik alles zo lees is er best nog veel te doen daar. En jullie presteren al zoveel. Keep up the good work! En geniet van de momenten dat het kan.

Liefs en tot de volgende keer.
    Ria

• 04 November 2013 - 09:48

Pa En Ma:

Dag meiden, ik krijg het gevoel dat julle weer een prachtige reis maken met vele waardevolle activiteiten. Inmiddels zijn jullie al over de helft, dus wij tellen af... Miran maak je wel foto's van die forellenkwekerij?
    Waarom is dat zo in verval geraakt? Goede week gewenst. liefs van ons.