Sawubona - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Bianca en Miranda - WaarBenJij.nu Sawubona - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Bianca en Miranda - WaarBenJij.nu

Sawubona

Door: Miran

Blijf op de hoogte en volg Bianca en Miranda

04 Februari 2012 | Zuid-Afrika, Pretoria

Dag lieve lezers,

Afgelopen week heb ik via wat smsjes gehoord dat het bij jullie sneeuwt en vriest. Voor de mensen die er van houden wens ik jullie veel plezier met de sneeuw pret. Voor diegene die liever met mij ruilen, tempratuurtje rond de 35 graden, die wens ik sterkte met alle kou en sneeuwbende buiten. Voor allemaal doe voorzichtig ik hoorde namelijk ook van een groot ongeval op de A6.

Maandag hebben we een gesprek gehad met de directeur (+ 6 onderwijzers) van een lagere school in de buurt van Mama Grace crèche. De directeur wilde ons spreken om te horen of ons Engels wel goed genoeg was om les te mogen geven op de crèche. Lachwekkend als je weet dat de moeders van de crèche bijna geen Engels spreken. Sinds kort zijn vanuit de overheid de regels zo dat de lagere scholen de crèches in de buurt moeten ondersteunen. Er is een heel boekwerk opgesteld wat de kinderen geleerd moeten hebben voor ze naar de lagere school gaan. De 60 bladzijde die voor ons gekopieerd was wilde de directeur stap voor stap met ons doornemen. Gelukkig wist Cassandra ons hiervan te redden. Zo bespraken we de grote lijnen, tijdstabel en rapportage systeem over de studenten. Het was een nuttig gesprek. Aan het einde vroegen wij in hoeverre de lagere school iets kon of moest betekenen in les/speel-materiaal voor de crèche. De school had een paar boeken over maar voor de rest nog geen toezeggingen. De directeur vroeg aan AI of zij geen vrijwilligers hadden die … (noemde hij een heel rijtje vakken) konden komen geven op zijn school. Blijkbaar was ons Engels goed genoeg. Natascha reageerde erg slim en zei waarom hebben jullie dit nodig? De school ziet er goed georganiseerd uit. Toch bleef hij proberen en gaf zijn emailadres.

In de middag zijn we naar Goast Mountain (hotel in de buurt van Mkuze) geweest om een les voor morgen op de high school voor te bereiden. Vooraf eerst een bezoekje aan het dorpje Mkuze hier wat boodschappen gedaan en privé heb ik voor 12 rand (1,20) nieuwe slippers gekocht (In St Lucia waren ze 18 euro en dit vond ik te duur). Heerlijk dorpje trouwens waar ik graag nog een keertje heen. Bij twee soorten bouwmarkten hebben we een materiaallijst gebracht voor een offerte te laten maken om de mobiele kliniek te kunnen opknappen en verbouwen tot soort buurthuis en mobiele kliniek. Ik ben bezig om schoolborden te regelen voor in de beide creches.

Dinsdagochtend gewerkt in de Etshaneni crèche. Dat was een chaotische ochtend van het een op het andere moment gingen de onderwijzers naar een meeting en even later was Sbu ook verdwenen. Niemand meer die een woord Zoeloe sprak en de kinderen die alleen Zoeloe spreken. Met veel gebaren en voordoen kregen we het spel “Simon zegt” voor elkaar. Midden in de kring doet iemand een gebaar en iedereen doet het na.
In de middag vertrokken naar Madlaka high school. Vandaag zijn we ingegaan op het trots zijn op jezelf ongeacht je achtergrond en leefsituatie. Dit na aanleiding van de persoonlijke verhalen die de studenten geschreven hadden. Trots in de positieve zin van het woord, zelfrespect en acceptatie. We hebben de studenten geprobeerd ze te bemoedigen en aan te moedigen in het verwezenlijken van hun toekomst dromen. Think big start small and go for it! Het eerste stuk voor de klas was mijn deel en daarna vertelde Lisa en Hanna een voorbeeld van iemand die zijn dromen verwezenlijkt heeft. Vervolgens gingen we uit een in kleine groepje en een stevige jonge meid vertelde dat ze trots was op haar lijf en daarbij maakte ze een swingende beweging met haar heupen en met haar handen gaf ze de contouren van haar lichaam aan. Deze opmerking heeft mij aangemoedigd tot het plaatsen van 1 speciale foto:) (Ga ik hopelijk zo doen) Ik heb genoten van deze middag maar dat begrijpen jullie lezers vast.
`sAvonds een heel gesprek gehad met Lisa. Haar verwachtingen hier komen niet uit en ze ziet veel wat ze niet aankan. Dus zo nu en dan ben ik maatschappelijk werker voor mijn kamergenoot.

Woensdag
Op de Etshaneni crèche was een meisje dat erg verdrietig was en even later bleek dat zij zich niet lekker voelde Sbu vertelde dat waar zij woont mensen TB hebben en zij uit voorzorg hier ook tegen behandeld wordt. Bij het woord TB brak onder de jonge vrijwilligers even een lichte angst uit kunnen wij dit ook krijgen, ja dat kan. Ik had het zo te doen met dit meisje dat ik haar een hele tijd op mijn arm heb gehouden totdat ze weer even naar buiten wilde en opgehaald werd door haar tante. Op de terugweg vertelde Sbu mij dat dit meisje haar vader in de gevangenis zit, haar moeder ergens anders is en niemand weet echt waar. Waarschijnlijk is zij veel geslagen in de tijd dat ouders er wel waren. Zij woont bij haar tante, nichtje (baby) en opa. Haar opa heeft geen benen en “gebruikt” een rolstoel. Ik kan je vertellen in dit heuvelachtige gebied heb je echt niets aan een rolstoel als je eigen erf af komt. En als klap op de vuurpijl heeft dit meisje HIV. Mijn hart brak toen ik dit hoorde (ook nu biggelen de tranen over mijn wangen). De kans dat dit meisje TB heeft is groot veel signalen dat ze ziek is waren er en het bekende hoesten. Haar tante probeert haar moeder te bereiken om te overleggen en haar mogelijk naar een dokter te brengen. Machteloos sta je hierin een land waar zoveel moois is maar ook zoveel ellende. Ellende waar geen snelle oplossing voor is.

Ik stond even buiten bij de creche en ineens komt Sbu naar buiten roept “shit” en gooit de blokkendoos uit het klaslokaal. Blokken vliegen in het rond en ook een slang (soort cobra) kruipt over de grond weg. Ik hield de kinderen weg bij de slang en de slang verdween in het gras. Achteraf hoorde ik dat een van de kids over de doos hing omdat hij alleen met de blokken wilde spelen. Sbu gaf wat blokjes aan andere kinderen toen hij de slang zag.
Er is nog veel meer te vertellen over vandaag; zo hebben de kids mijn haar gedaan, heb ik de kids liggend op de vloer als levende xylofoon gebruikt door in hun buik te prikken en geluiden te maken (De kids lagen slap van het lachen.) en werd er spontaan door de juf een brandoefening.
In de middag een boot tocht gedaan op het meer van Pongola. Prachtig maar de details van alle beesten zal ik jullie nu besparen:)
Donderdag en vrijdag
Mama Grace crèche in de ochtend en tuinieren in de middag. I.v.m. de warmte was het tuinieren niet langer dan een uurtje. Toch ben je naderhand heel vies en wil je graag douchen. Maar helaas donderdag geen water dus het zwembad hier in gedoken. Het zwembad is niet schoon maar je frist er wel een beetje van op. Vrijdag was er water in de kraan dus ik een jump genomen onder de douche. Sta ik daar met ingesopt haar is het water op grrrr… ik snel mijn bikini aan en mijn wasbeurt afgemaakt in het zwembad.

Zaterdag
Nog steeds geen water maar ik kan je vertellen alles went en ik ben zo blij met mijn dethol doekjes:) Vandaag ben ik in Goast Mountain een hotel in de buurt van Mkuze. Schoon zwembad, zonnetje, drankje, internet, alle wensen weer vervult voor dit weekend. Ga vanmiddag hopelijk nog even het dorpje Mkuze in.
Morgen gaan veel vrijwilligers weg o.a. Claire, Sara, Tom en Maria, dit vind ik wel jammer ze zaten m.u.v. Sara niet in mijn project maar je trekt toch veel met elkaar op hier in het centerpark van Thanda en niet te vergeten vorige weekend in St Lucia. Er komen ook 9 nieuwe vrijwilliger, waar vandaan en voor welke projecten weet ik niet.

Nog een laatste leuk nieuwtje ws ga ik morgen mee helpen om 2 mannetjes leeuwen te verdoven en te vervoeren naar een andere locatie. Dit doen ze omdat er een ander nieuw mannetje komt en je geen inteelt wilt. Ik heb hier zo’n zin ik en hou mijn vinger gekruist en hoop dat het doorgaat.

Lieve mensen dit was het weer voor deze week.

Liefs,
Miran

  • 04 Februari 2012 - 14:14

    Wendy De Wilde:

    Het was weer een interessant verslag om te lezen. Heftig ook wat je allemaal meemaakt. Sterkte/veel plezier met alles dat nog gaat komen.

    Ps. Mijn kinderen genieten enorm van de sneeuw. Het is wit, de zon schijnt, we missen alleen de bergen nog om vanaf te skieen. :-)

    Liefs,
    Wendy

  • 04 Februari 2012 - 15:35

    Sylvia:

    Hoi die Miran
    Ja zo maak je echt van alles mee, van de echt mooie dingen tot het nare van allerlei ziektes. FF een vraagje is dat nou een buik (dat zonnetje) grappig zoals je met je lichaam kunt spelen.
    Hopelijk mocht je mee met de leeuwen en horen we daar in het volgende verslag weer over.
    Hier in Lelystad was het vannacht -18C
    dus ben zeker jaloers op de temperatuur daar maar het heeft toch ook wel weer wat. Nou lieverd geniet(en dat doe je) en dikke kus van mij Sylvia

  • 04 Februari 2012 - 17:21

    Gerard En Anneke:

    Lieve Miran,

    Wij moeten je verslag nog lezen, maar de foto's zijn helemaal geweldig! Wat je schrijft over die temperatuur daar, geeft mij het gevoel dat je daar met een grijns van oor tot oor dat hebt zitten typen...
    Je maakt weer veel mee. Hartverscheuren soms en gaaf wat je allemaal mag zien. Morgen een superdag gewenst. Zorg dat je niet jezelf verdooft. Een lieve groet van ons.

  • 04 Februari 2012 - 17:42

    Tamara:

    He zus, Het blijft gaaf om je verslagen te lezen. Gelukkig maar want dit was nog maar week twee. Wat een gave foto's. En tranen sprongen ook bij mij in de ogen over dat meisje... Geef haar maar een dikke knuffel vanuit nederland. Zie alweer uit naar het volgende verslag.

    Lelystad is in het nieuws! Het is hier het koudst hahaha -22,7 AHHHHHH lekker binnen met de kachel op max. Het is buiten wel erg mooi hoor. Lekker op de snowboots boodschappen doen heeft toch wel iets. Zus denk donderdag even aan me! Heb mijn sollicitatie bij Sunweb... Ik stuur je van de week even een mail om het verder toe te lichten. Ik mis je! knuffie

  • 04 Februari 2012 - 19:57

    Tirza:

    Wat een prachtige foto´s.
    Gaaf om je voor de klas te zien staan, ben supertrots op je!!!
    Verder ... ik huil en lach met je mee!
    Sterkte en liefs, Tirs

  • 05 Februari 2012 - 10:48

    Sabine:

    wat een heftig maar ook weer een mooi verslag. Ook ik moest een traantje weg pinken. Succes lieverd

  • 05 Februari 2012 - 11:23

    Sanne:

    Heej Miran!

    Leuk om je verslag weer te lezen! :)
    Heftig idd.. Wat je mee maakt en ziet.. Ook hier zijn de leefomstandigheden vaak erg heftig!

    Hoop voor je dat het door gaat morgen!

    Liefs Sanne

  • 05 Februari 2012 - 14:57

    Ria :

    Jaja, zo'n mooi land en zoveel ellende. Triest. Maar jij fleurt de boel op. Als is het een druppel, het is wel een heel belangrijke druppel. Geniet van de warmte dan doen wij dat van de kou. (Binnen dan) Heel veel liefs en op naar week drie.

  • 05 Februari 2012 - 18:28

    Myrth:

    Net geschaatst.. heerlijk, maar ook VET koud.
    als ik jouw verslag lees merk ik dat ik zo trots op je ben. Zeker als ik die foto's zie waar jijzelf opstaat. Dan is het op een of andere manier zo echt.
    Jij bent ECHt daar. geniet van je leeuwentocht. ben benieuwd naar je verslag daarover. enneh... Je natuur foto's zijn PRACHTIG!! (wat voor camera heb je?)

  • 06 Februari 2012 - 08:52

    Suzan:

    Hoi Miran, Wat leuk om je verhalen toch te kunnen volgen !! Ben blij dat je de tijd kunt vinden om toch nog de "achterblijvers" in het koude Nederland op de hoogte te houden !!! Super... Ik kan wel zeggen dat ik erg jaloers ben !!!

    Groetjes Suzan

  • 06 Februari 2012 - 11:06

    Bianca:

    Hey schat,
    Wat klinkt het dubbel, zo mooi, fijn en warm! Maar ook triest:(. Maar onthoud dat je in ieder geval een glimlach en liefde kan geven wat heel veel doet voor een mens. Het is zo herkenbaar allemaal en ik denk vaak aan jou. En heen water! Vreselijk! Maar daar kan jij wel mee omgaan;)! Lang leve de detol doekjes :)!
    Hoop dat je je leeuwen avontuur kon bijwonen. Fijne week!
    Dikke kus B

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Zuid Afrika

Recente Reisverslagen:

05 Maart 2012

Op de valreep gepakt door een teek …

01 Maart 2012

Stinkend water...

25 Februari 2012

Foto's

25 Februari 2012

Kings land

19 Februari 2012

Frontale botsing met een dung beetle
Bianca en Miranda

Actief sinds 10 Okt. 2009
Verslag gelezen: 110
Totaal aantal bezoekers 49015

Voorgaande reizen:

18 Januari 2015 - 05 Maart 2015

Back in South Africa

20 September 2013 - 04 December 2013

Having a fun experience in Malawi!

21 Januari 2012 - 06 Maart 2012

Zuid Afrika

24 Oktober 2010 - 16 December 2010

A life time experience & having fun!

30 Oktober 2009 - 30 December 2009

Having fun & a life time experience

Landen bezocht: