Super week! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Bianca en Miranda - WaarBenJij.nu Super week! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Bianca en Miranda - WaarBenJij.nu

Super week!

Door: Miran

Blijf op de hoogte en volg Bianca en Miranda

11 Februari 2012 | Zuid-Afrika, Pretoria

Dag lieve allemaal daar ben ik weer met een verhaal van de afgelopen week.

Zaterdagavond sprak ik de Mariana assistent manager Wildlife van Thanda. Zij heeft echt de passie voor haar werk en heeft de leeuwen in de bomma verzorgd.
Zij vertelde ook dat dinsdag ws de nieuwe leeuw een 3 jaar jong mannetje vanuit Freetown wordt opgehaald.

Zondagochtend om 3.45 ging mijn wekker, rond 4.30 ging ik met alle coördinatoren naar Basecamp, 10 min rijden en dit is een soort kantoren complex van Thanda. Hier was een hele verzameling aan mensen, wij bleven in de auto wachten en zagen hoe de spuiten werden klaar gemaakt. Toen er een jeep was met een dode impala reden we richting de bomma (2 jonge mannetjes leeuwen zaten al enige dagen in). Vlakbij moest iedereen wachten en de managers wildlife en de kopers gingen met jeep en impala naar de bomma. 15 minuten later mochten we komen, de leeuwen waren verdoofd en zaten versuft tussen de struiken. Op het moment dat 6/7 sterke kerels en 1 vrouw (welke ik helaas niet was) richting de leeuwen liepen bleek 1 leeuw iets meer wakker te zijn dan zij dachten één flinke grom en een aantal deden een sprongetje naar achteren. De leeuwen werden op een zeil naar een flinke landrover gebracht. Met veel trek en duw werk kwamen ze ieder in een kleine kooi. Deze leeuwen gaan naar een reservaat in Limpopo werd verteld. Wij moesten weer terug naar huis want 2 coördinatoren gingen de vertrekkende vrijwilligers naar Durban brengen.

Eind van de dag arriveerde er een bus vol nieuwe vrijwilligers en maandag kwamen er nog een paar bij. Tijdens het eten kennisgemaakt met een aantal o.a. 3 Nederlanders en met 2 ga ik vanaf volgende week samen werken.

Het werk in de crèches

Ruim een week geleden heb ik het idee geopperd om binnen en buiten schoolborden op de muren te schilderen in beide crèches. Buiten op de hoogte van de kinderen zodat zij hier op kunnen tekenen. De uitwerking van het idee ging op zijn Afrikaans. Een van de stappen is een simpel gesprekje, ik kan je vertellen dat elke simpele vraag hier uitmond tot een Zoeloe meeting. Een vraag worden dan gelijk 20 vragen. Belangrijkste was dat beide crèches erg blij zijn met dit voorstel. Deze week heb ik samen met Cassandra de schoolborden buiten geschilderd. Binnen laat nog even op zich wachten, in de komende weken worden de schooltjes van binnen schoongemaakt en geschilderd en dan ook gelijk het schoolbord. Ouders en mensen uit het dorp gaan hierin meehelpen.
De kinderen hebben weinig tot geen speelgoed zeker buiten is het wenselijk om meer Afrikaans en degelijk speelgoed te hebben. Je ziet hier kinderen spelen met autobanden, ze rollen een band voor zich uit en rennen er lachend achteraan. In Mkuze vlakbij de “gamma” had ik een garage gezien met veel banden buiten. Voorgesteld om daar om gratis banden te gaan vragen. Maandag met Cassandra verf gehaald bij de “gamma” en gelijk een praatje gemaakt bij de garage en … dit was kat in het bakkie we kunnen 20 banden ophalen. En wat in mijn kop zit zit niet in mijn kont dus in plaats van een game drive eind van de dag met Cassandra een ritje gedaan voor Etshaneni crèche en woensdag voor Mama’s Grace crèche.

Maandag, dinsdag en woensdag was heerlijk om tussen het werken door allerlei boodschappen en regelklusjes te doen. Het voelde week even als shoppen vlak voor kamp:) Zo goedkoop, degelijk en creatief mogelijk. En zodra de verf bij Esthaneni droog was weer een tweede, derde of vierde laag op gezet en snel weer in de auto naar het volgende.
Woensdag bij de laatste verflaag gedag gezegd en een grote tas met spullen, van jullie lezers, gegeven voor de crèche. Mama Kleklo was hier erg blij mee en ik kreeg een dikke knuffel van haar. Namens haar en de kinderen dank je wel voor alle spulletjes die zij heel goed kan gebruiken op school. De kinderen allemaal een vingerpoppetje gegeven. En zo werd ik uitgezwaaid door alle vingerbeestjes:)

Maandag in de crèche met een klein groepje in kinderen de cijfer 0 t/m 6 goed geoefend. Oefenen met opzeggen, herkennen, weten welk cijfer mist in de rij en geprobeerd de cijfers te schrijven. Heerlijk om op een smerige grond te zitten met 8 schatjes om je heen die erg hun best doen. Na de crèche was er een Zoeloe-meeting in het buurthuis/ mobiele kliniek. Een man of 15 zit aan 1 kant en een vrouw of 20 aan de andere kant. Gespreksonderwerp was de offerte van de renovatie. Simpele vraag was staat alles erop en mag geen gereedschap op staan. Eindresultaat na een uur was dat men het nogmaals goed door gaat kijken en morgenochtend krijgen we de materiaallijst. De volgende ochtend geen lijst, maar eind van de dag toen we de banden brachten wel. Hilarisch was dat de lijst is overgeschreven een paar kleine verbeteringen inzitten, het deuren verhaal nog steeds niet klopt en er staat nog steeds gereedschap op. Kortom volgende Zoeloe meeting hangt weer in de lucht.

Dinsdagavond vertelde Andy (bioloog/ ecoloog uit Australië die hier de bijnaam butterflyman heeft) ons wat over zijn werk. Ik zal jullie de inhoud besparen maar ik vond het erg interessant.

Woensdagochtend eerst samen met de resource groep (waar ik volgende week ook bij hoor) gewerkt aan één van de water drinkplaatsen voor de dieren. Er was al een flink gat gegraven wat voor een deel al bekleed lag met een soort wit tapijt. Dit tapijt wordt uiteindelijk met aarde bedekt en zodra er water in komt wordt het tapijt waterdicht (beton/ gips achtig spul zit erin verwerkt). Onze klus was om 2 banen tapijt te leggen. Nu heb ik wel eerder vloerbedekking gelegd maar voor deze rol moest je met 14 man zijn om de rol goed van een helling af te krijgen, beneden uit te rollen en vervolgens op zijn plek te trekken.

Woensdag eind van de dag heerlijk gedoucht en gesmuld van een grote mango op mijn veranda. Daarna op een game drive met Gavin (gids). We hebben veel olifanten gezien en dicht bij de jeep gehad een jong mannetje probeerde ons bang te maken.

Donderdag aan het werk op mama’s Grace crèche Andy (de butterflyman) en Stefan (Zwitserland) kwamen een dagje meehelpen in ons project. En als je mannen meehebt moet je er gebruik van maken dus samen met hen en Cassandra buiten gewerkt. Het schoolbord geschilderd en de banden op creatieve wijze ingegraven. Aan het eind van de ochtend kwamen de kinderen buiten kijken en de nieuwe speeltuin uit proberen, met tranen in mijn ogen dit moment in me opgenomen. Kinderen die een aantal ingegraven banden zien en er gelijk raad mee weten hoe ze kunnen klimmen, springen, kruipen en plezier beleven in deze bandentuin.

In de middag met elkaar in de community tuin gewerkt. Een deel van het stuk wat vorige week gras vrij gemaakt is nu omgespit en glad geharkt. Klaar om rijtjes te maken en de groente te zaaien. Jullie horen mij niet klagen maar het was bloed heet en ons water was op dus samen met Andy naar een soort buurtsuper gelopen en daar frisdrank voor iedereen gehaald.

Vrijdag gingen de Zweedse meiden niet mee ik was de enige vrijwilliger al snel werden Cassandra, Sbu en ik aangevuld met Natasha en Andy. Andy wilde een ochtend in de community tuin werken. Ik kon de beste man wel zoenen want al het werk voor die dag heeft hij gedaan tijdens de crèche, dat scheelde ons een middag tuinieren.
Ik heb de hele ochtend de kinderen lesgegeven samen met o.a. mama Grace en Sbu. En heerlijk buiten gespeeld met alle kinderen. Aan het eind van de ochtend ook hier een grote tas achtergelaten met spullen van jullie. En ook hier een grote knuffel en Gods zegen weer mee terug voor jullie.

Vrijdagmiddag om 14.00 vertrokken we naar St Lucia. En nu op het moment dat ik dit hele verhaal zit te schrijven heb ik een kleine kater van gister avond. Ik heb weer gedanst op je raad het al “move like Jagger” en vele andere (afschuwelijke) muziek. Op de dansvloer komt er een jonge ruig uitziende vent naast me staan en hij krabt eens op zijn achterhoofd. “I know you!” Ik kijk hem goed aan en zeg verbaasd “Neal? Form Zambia? “ Helemaal gaaf we hebben een tijd geklets en allerlei verhalen van Zambia opgehaald. Neal was een coördinator van het vrijwilligersproject in Zambia, hij woont nu 2 jaar hier in Zuid Afrika een half uurtje rijden van St Lucia. Hij heeft nog steeds de grote verhalen over het vissen, weliswaar hier niet over tijgervis maar zeevis. Rond half twee liep ik naar het hotel en stuurde mijn vriendin het volgende berichtje “Hè lekker ding I’m sorry to text you but who else can I send a berichtje I’m no I had to much rose:) geus what I beloofde hello te zeggen from Neal;) ik ben in St Lucia en kwam Neal tegen. Slaap lekker ga ik ook doen na water drinken:) xxx” Nu ik het terug lees is het maar goed dat ik het blog verhaal voor vandaag heb bewaard. ‘sAvonds laat ben je toch te moe om goed uit je woorden te komen.

Vanavond ga ik een Turtle tour doen en nu ga ik eerst weer even naar het café …. voor een internet verbinding:)

Tot slot nog een spannend verhaaltje wat ik vergeten ben afgelopen donderdag is de nieuwe leeuw gekomen. De bedoeling is dat hij een maand in de bomma blijft om te wennen. Ik heb zijn aankomst niet gezien maar gehoord dat toen zijn kooi in de bomma openging hij er heel kwaad uit kwam rennen en tegen het hek aanliep. Vrijdagochtend onderweg naar de crèche kwamen we Mariana tegen en zij liet ons stoppen om te vertellen dat de leeuw ontsnapt was uit de bomma. Hek stuk en 3 palen gebroken. Eind van de dag hoorde we dat vele mensen en auto’s waren ingezet om hem op te sporen en na 3 uur bleek dat hij in de bomma zijn kooi weer was in gekropen.:))))

Dikke knuffel van mama Kleklo en mama Grace

En natuurlijk ook van mij xxx

  • 11 Februari 2012 - 13:56

    Sanne:

    Heeej Miran!

    Super leuk om je verslag weer te lezen! :D Als ik jouw verhalen zo lees wil ik toch ook nog wel heeel graag een x naar Afrika!

    Geniet van je tijd daar en succes met alles!

    Liefs Sanne

  • 11 Februari 2012 - 15:44

    Francien:

    lieve Miran
    wat weer een boeiend verhaal. leuk al die belevenissen, ook mooie foto's ben benieuwd hoeveel foto's er dit jaar geschoten worden. Geniet van alles wat je beleefd.
    kus Francie

  • 11 Februari 2012 - 17:08

    Bianca:

    Hey feestbeest!:)
    Je sms'je was erg leuk en ben graag bij je. In gedachten ben ik er:)! Wat grappig dat je Neal tegen kwam:) hij is dus niet veranderd zo te lezen.
    Wat een super week heb je gehad! Top dat de spullen weer goed terecht zijn gekomen. Kan mij de blije gezichten al voor me halen!
    Nu op naar je andere project, hoop dat je daar net zo van geniet!
    Dikke kus lieve en gekke vriendin van mij!

  • 11 Februari 2012 - 19:10

    Tirza:

    Wat een supergaaf verslag. Ontroerend je actie met die autobanden. Wat een superidee en wat laat je iets moois achter zeg?!

    En wat een giller met die leeuw die 'gewoon' in zijn kooi zat ...

    Lieverd, fijn weekend. Rustig aan he? ;-)

    Knuf, Tirs

    p.s. Jared vindt die foto's helemaal het einde ...

  • 11 Februari 2012 - 20:22

    Myrth:

    YUK, vieze voeten;-) HAHA..ik lees gewoon jouw "geniet-momenten". Lieve Miran, thanx da tje zoveel tijd stopt in het schrijven van je verslag.
    En wat mooi om die foto van die leeuwenkop te zien.. Heb net gehoord van de dierendocter dat dieren (en mensen trouwens ook niet) hun ogen niet sluiten als ze onder narcose gaan.. wist ik niet. Als ik dan die foto van die leeuw zie met 1 oog open en zo versuft.. is grappig. VET jammer da tjij niet mee mocht die leeuwen in het autotjes doen... Maar ja...
    En van die banden helemaal TOP! en zo "mirans".. hup een idee en ook HUP uitvoeren dus!!!
    Het is wel erg hard werken daar zeg.. hoop dat je je VERANDA momenten wel pakt om even bij te tanken.. of heb je dat niet nodig?
    Hier nog steeds koud en ijs. (lekker schaatsen;-) ) en een gecastereerde hond. HA!
    Liefs,Myrth

  • 12 Februari 2012 - 08:09

    Ineke:


    Lieve Miranda

    Wat heerlijk om je verslagen te lezen en dat je het zo naar je zin heb .Wat spannend van die leeuw en dat hij gewoon in zijn kooi zat wat een giller.Heerlijk om te zien dat je de kinderen zo blij kan maken met een paar autobanden.

    DIKKE KNUFFEL

  • 12 Februari 2012 - 09:37

    Ria:

    Hoi feestbeest. Dat mag ook wel na zoveel bijzondere resultaten. Geweldig allemaal! Het lezen hiervan doet mij veel plezier en, al ben je nu op de helft, ik verheug mij op de volgende verhalen. Bijzonder dat je op die afstand 'bekenden' tegenkomt. Heel veel succes de komende week en tot je volgende belevenissen. Veel Liefs

  • 12 Februari 2012 - 15:03

    Monique W.:

    Hi lieve Miran,

    Wat een geweldige dingen maak je weer mee. Met een lach en soms een traan. Ik lees en zie wel dat jij weer helemaal op je plek bent. En voor de klas, hè!
    Geniet weer van de komende week en ik denk aan je.

    Liefs, Monique

  • 13 Februari 2012 - 09:16

    Gerard En Anneke:

    Lieve Miran,
    Het was weer mooi om je ervaringen te lezen. We begrijpen (inmiddels) dat 'dit' je ding is. In onze gedachten en gesprekken zien we het voor ons dat je in je element bent. We hopen dat je nog veel mooien momenten zult hebben tussen de grote en wilde dieren. Knuffel van pa en ma.

  • 13 Februari 2012 - 20:21

    Wendy De Wilde:

    Lieve Miran,

    Heb net je hele verhaal weer gelezen. Jij kunt wel een boek schrijven :-). Ik heb onderstaande reacties gelezen en sluit me helemaal aan bij wat ze schrijven. Bijzonder wat jij allemaal meemaakt! Probeer me een voorstelling te maken van hoe het daar zal zijn, al lezend en kijkend naar je foto's. Het maakt indruk, elke keer weer.
    Geniet!!!

    Liefs,
    Wendy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Zuid Afrika

Recente Reisverslagen:

05 Maart 2012

Op de valreep gepakt door een teek …

01 Maart 2012

Stinkend water...

25 Februari 2012

Foto's

25 Februari 2012

Kings land

19 Februari 2012

Frontale botsing met een dung beetle
Bianca en Miranda

Actief sinds 10 Okt. 2009
Verslag gelezen: 188
Totaal aantal bezoekers 49012

Voorgaande reizen:

18 Januari 2015 - 05 Maart 2015

Back in South Africa

20 September 2013 - 04 December 2013

Having a fun experience in Malawi!

21 Januari 2012 - 06 Maart 2012

Zuid Afrika

24 Oktober 2010 - 16 December 2010

A life time experience & having fun!

30 Oktober 2009 - 30 December 2009

Having fun & a life time experience

Landen bezocht: