Farmen, farmen en nog eens farmen - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Bianca en Miranda - WaarBenJij.nu Farmen, farmen en nog eens farmen - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Bianca en Miranda - WaarBenJij.nu

Farmen, farmen en nog eens farmen

Door: Bianca en Miranda

Blijf op de hoogte en volg Bianca en Miranda

29 November 2009 | Zambia, Livingstone

Hey allemaal,
Nogmaals bedankt voor jullie reacties, het blijft ons goed doen en het is erg leuk om te lezen!

maandagochtend zijn we beide naar een kliniek geweest. Miran zag een klein jochie achter een soort standbeeld en wilde hide and seek spelen. Miran bedacht om op haar knieen te gaan om op ooghoogte te komen en toen begon het jochie te brullen! Is toch wel erg dichtbij!! zo'n muzungu.
S middags zijn we naar een kopieshop geweest om de eigen gemaakte folders te kopieren en te laten snijden. Dit duurde wel een uur, het leek wel of ze het handmatig aan het overschrijven waren!
S avonds hadden we een meeting over dinsdag. Dinsdag was het Dental day.
Dit was de startdag van de komende maand die staat in het teken van de mondhygiene.
Dinsdag ochtend ging Bianca naar de kliniek om de tafels en spullen klaar zetten voor de dag. We hadden 250 tandenborstels die we gingen uitdelen en daarbij gaven we de eigengemaakte folder. Hierin stond info over hoe belangrijk het is om een gezond en goed gebit te hebben en hoe je dit moet onderhouden.
Miran ging naar de stad om mee te doen aan de mars die uiteindelijk zou eindigen bij de kliniek waar Bianca stond te wachten. Voordat de mars begon waren we twee uur verder.
Uiteindelijk kwam de menigte aan bij de kliniek en begon het officiele gedeelte. De burgermeester, de hoofdzuster en nog meer belangrijke mensen deden hun zegje. Ook werd het volkslied gespeeld door de fanfare. Brave deed een optreden met zijn drama groep. Dit was erg leuk om te zien! Toen dit officiele gedeelte voorbij was ging eerst de burgermeester naar de tandarts voor een gratis controle. Hierna mochten alle andere mensen en kinderen gratis voor een controle langs de tandarts.
De tandarts stond naast onze tafel die met een paar handschoenen 5 a 10 mensen nakeek. Daarna kwamen ze naar Bianca om een tandenborstel en een folder te halen. Terwijl de mensen aan het wachten waren gaven de anderen een health talk over de mondhygiene en lieten zien hoe je moet poetsen en flossen.
We hadden niet genoeg tandenborstels en je zag de teleurstelling op de gezichten van de kinderen en mensen.
Dit was wel een vervelend moment maar we pakte snel onze spullen en zijn weg gegaan.
Het was een hele aparte ervaring en het viel ons op dat de mondhygiene hier niet echt serieus wordt genomen. Er gaat maar 1% naar de tandarts voor controle. De rest gaat naar de tandarts om de kies eruit te laten trekken of om een gaatje te vullen wanneer het erg pijnlijk is. Nu bleek ook dat een kies laten trekken goedkoper is dan een gaatje te laten vullen.
S middags zijn we begonnen met onze eerste keer farmen deze week! Er is een stuk land waar ze mais willen gaan planten. Het was ontzettend warm en na twee uur gingen we met een rode kromme rug en een bumper sticker naar huis.

Woensdag hebben we de hele dag op het land gewerkt. Het was weer een bloedhete dag. Maar we hebben veel werk verricht. We hebben gaten gegraven en het gras uit de grond getrokken. Bianca stond te swingen op het veld met haar Ipod op en miran had weer een hele aparte krekel gevonden.
S avonds zijn we met zijn allen naar Rapsody gegaan! Koffietijd voor Miran!! Bianca had een long Iland Icetea besteld en dacht dat het echt een Icetea zou zijn. Maar bleek een erg sterke cocktail te zijn! hi hi. Maar wel lekker!
Bianca is nog naar Jolyboys geweest met een aantal vrijwilligers en Miran ging naar huis met de andere helft vrijwilligers.

Donderdag ging Miran naar home base care. Dit was de laatste keer. Ze ging samen met Marloes Maramba in. Er was een dronken "priester" die alleen maar geld wilde met behulp van bijbelteksten. Helaas is dat niet de bedoeling van home base care dus gingen ze door en hebben ze afscheid genomen van de local care givers.
Ze waren vroeg klaar en zijn naar het Livingstone nuseum. Onderweg naar het museum was Miran zo naar de grond aan het kijken omdat de grond zo ongelijk was, dat ze even een bord over het hoofd zag en tegen een verkeersbord aan liep!!! hi hi. Had Bianca graag bij willen zijn.
Het grappige/trieste was dat het verleden en het heden niet veel van elkaar verschilt. Alleen dragen ze nu meer kleding.
S middags weer farmen!! Onkruid wieden en krekels zoeken!!
S avonds gezellig kletsen, spelletje gespeeld bij het huis.
Bianca had een dagje vrij en is naar de Victoria Falls geweest. Dit was erg mooi en heeft ze een weggetje gevonden naar beneden naar de boiling pot. Ook heeft ze heerlijk gegeten in een Indisch restaurant. Zoveel gegeten dat ze bijna niet meer kon lopen!! Maar dat is weer eens wat anders dan een klein beetje eten.

Vrijdagochtend is Miran naar een kliniek geweest. Er waren een aantal kinderen daar die hun gewicht moesten weten voor een inschrijf formulier voor school. Miran genoot hiervan. Het was rustig dus ze kon alle tijd nemen om de kinderen te leren hoe ze een weegschaal konden aflezen. Op een gegeven moment begon het te regenen en liep de wachtkamer vol! Niet met patienten maar met schuilende mensen.
S middags moesten we weer farmen maar Miran besloot om dit niet weer te doen en is naar de stad geweest met een vrijwilligster. Bianca heeft het laatste stukje van het farmen gedaan. We hebben de zaadjes in de gaten gestopt en dichtgegooid. Dus nu de eerste tien dagen niet Farmen!!!!!
S avonds zijn we met zijn allen naar de Water Front geweest. We hebben een heerlijke Malibu gedronken!
Miran is daarna naar huis gegaan en Bianca ging met een groepje naar Jolyboys. Hierna is ze wezen stappen in Fairmount.

Zaterdag hebben we heerlijk uitgebreid ontbeten. Daarna zijn we met zijn allen naar de Victoria Falls geweest. Ook zijn we naar de boiling pot geweest. Dit is 629 meter naar beneden. Dit was erg mooi. Ondertussen apen gezien en een geweldige uitzicht gezien. De klim naar boven was wel wat pittiger dan naar beneden. Boven waren we zeiknat van het zweet. Maar het was de moeite waard! Nog alle kanten van de watervallen bekeken. We hebben al bedacht dat we dit nog een keer te doen aan het eind van onze reis met een picknick! Wat misschien wel een uitdaging kan worden tussen de apen, die waarschijnlijk een poging zullen doen om het eten te pikken.
Daarna zijn we naar Zambezi sun gegaan om een duik te nemen en even te relaxen. Voor we weg gingen hebben we nog een dans/trommel groep gezien. Dit was echt geweldig. Wat zijn die mensen muzikaal en flexibel.

Zondagochtend zijn we naar een kerkdienst geweest. We vonden het koor erg mooi. Bianca kon de voorganger niet echt verstaan maar het was leuk om mee te maken. Bianca moest zo lachen om een jochie die langsliep en ineens een pen in zijn neus deed. We dachten dat het een uur of ander half uur zou duren maar het werk twee en half uur! We moesten nog opstaan omdat we te gast waren.
De rest van de middag hebben we weer heelijk bij het zwembad gelegen en gezwommen. Miran heeft een mooi kleurtje opgedaan omdat ze nooit met zonnebrandcreme smeert!
De apen liepen om ons heen en je moest je tas goed dicht en in de gaten houden. Marloes was te laat dus een aapje ging er met haar zakje chips vandoor.
Miran ging nog een lekker toetje halen met de andere bij Fezbar. Ondanks de gezonde eetlust van Miran is ze toch 2 kilo kwijt. hi hi.
Bianca heeft met het thuisfront gebeld en heeft haar nichtjes en mams gesproken. Nog wat gemaild en gechat. Met zijn allen nog een heerlijke verse fruit salade gegeten als afsluiting van onze laatste dag samen!! :( Niet Alleen Miran gaat weg morgen maar ook drie andere vrijwilligers.

Dit waren weer onze avonturen van afgelopen week.

Volgende keer is het de bedoeling dat we beide ons eigen verhaal schrijven!

dikke kus van ons

• 30 November 2009 - 08:34

Tirs:

Ik dacht eerst te lezen coffeshop ipv kopieshop... :-)
    Het was weer leuk om jullie belevenissen te kunnen lezen! We wensen jullie een goede week, wees voorzichtig!
    Liefs, Hen en Tirs

• 30 November 2009 - 15:55

Martine:

Hallo dames,

een uitgebreis verslag zeg! vindt ik erg leuk, het geeft echt een goed beeld van alles wat jullie meemaken..morgen jullie laatste dag samen? betekent dit dat jullie allebei een ander programma hebben? nou, ik lees het wel.. fijn dat er voldoende tijd is voor ontspanning. een leker borreltje op zn tijd kan geen kwaad he?
    Ligt het aan mij of gaat de tijd echt heel snel?
    kuzz Martine

• 30 November 2009 - 18:41

Fam : Clazing.:

Hallo Bianca en Miranda ,
    Hoorde van jullie mooie werk in Afrika , en wens jullie heel veel sterkte , moed en kracht toe , hoop dat er ook nog tijd overblijft voor wat ontspanning , Hartelijke groeten vanuit Waddinxveen van de hele family , en een dikke knuffel van tante Riet .

• 01 December 2009 - 18:48

Marina:

Hoi goed weer over jullie avonturen te lezen
    de foto s zijn ook echt geweldig kijk alweer uit naar jullie volgende verhaal
    groetjes
    marina

• 01 December 2009 - 20:06

Ineke:

Hoi meiden ik heb weer genoten van jullie avonduren en kijk al weer uit naar jullie nieuwe verslag.Vooral het stukje van jou Miranda ik ben zo nieuwsgierig wat je allemaal moet doen en hoe je dag eruit ziet nou ik zie wel weer als er een nieuw verhaal is dikke knuffel

• 02 December 2009 - 21:01

Willeke Graafschap:

Hoi we hebben een leuke sinterklaas gehad en leuk om te lezen wat jullie doen .De fotos staan er niet bij dus de volgende keer kijk ik weer nog veel plezier en hou je haaks dikke knuffel voor miranda

• 02 December 2009 - 21:37

Saskia:

Jongens mensen wat een verhaal zeg. Er us zoveel dat jullie meemaken. Heel bijzonder allemaal. Volgens mij schrijf ik dat steeds maar ik weet niet hoe ik het anders moet uitdrukken.

liefs uit belgie waar het lang niet zo leuk is

• 03 December 2009 - 12:31

Sjanie Den Boef:

Lieve meiden,

Geweldig om jullie ervaringen te lezen. Jullie doen daar veel en op zoveel verschillende gebieden, echt super!!Mooi om de foto's te zien. Ik zie gelukkig veel lachende gezichten!!Fijn dat jullie naast jullie werk ook tijd hebben om leuke dingen te doen en veel te zien. Wat een indrukken doen jullie op. Het zal thuis weer wennen zijn. Voorlopig zitten jullie nog een poosje daar. Geniet ervan. Pas goed op jezelf en elkaar.
    liefs, Sjanie

• 06 December 2009 - 09:36

Hennie:

he meiden julie beleven zo wat he, het was zeker een overweldigende ervaring die victoria fall tjeetje wat doen jullie leuke dingen en bruinnnn moeten jullie zijn t was zeker wel een lange zit in die kerk maar ook weer veel indrukken, geniet maar van het mooie weer hier is het pet weer, bianca luci gaat een maand met de andere bus mee naar dronten, omdat roxanne zo gilt en nu gaan ze proberen of het komt door de andere begeleidster balen vooral nu met de feestmaand maar ja niks aan te doen,en t gaat goed met mn vriendje ronald hij is vaak weer vrolijk en lacht weer in de bus dus das heel erg fijn , fijne dag nog dikke knuffel van hennie en ik geniet van jullie verhalen doegie doegie