Laatste weekje werken - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Bianca en Miranda - WaarBenJij.nu Laatste weekje werken - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Bianca en Miranda - WaarBenJij.nu

Laatste weekje werken

Door: Bianca

Blijf op de hoogte en volg Bianca en Miranda

18 December 2009 | Zambia, Livingstone

Hey allemaal,

We zijn gebleven bij zaterdag 5 december. Vandaag lekker veel geslapen. Pepernoten gegeten! heerlijk! Dank je pa en ma.
' S avonds hadden we een home comming party en een verjaardag. In Backpackers heb je een overdekt barretje waar je van alles kan halen. Er waren veel mensen,veel gezelligheid en er werd muziek gedraaid. Het was een geslaagde avond. Het werd erg laat en we moesten helaas vroeg op omdat we een lion walk gingen doen bij Miran.

Zondagochtend om half 7 zaten we klaar om opgehaald te worden. Shira en ik en de vier voetbalmannen zouden gingen de lionwalk doen. Een uur later nog steeds geen taxi dus we besloten om zelf een taxi te regelen en die kant op te gaan.
Bleek de taxi niet te weten waar het was en belandden we ergens in the middle of nowhere!!! Kregen we ook nog een lekke band. De voetbalmannen wilden terug en ik wilde nog een keer proberen. En ja hoor, eindelijk waren we aangekomen bij Miran.
Het voordeel was dat ik nu het witte huis van Miran kon zien en dat Miran mee kon met onze lionwalk.
We kregen ontbijt. Daarna gingen we een safty film kijken. We zagen nog een baby olifantje van twee maanden oud. Zo schattig. En daar gingen we hoor, met drie leeuwen, Miran en ong 5 of 6 mannen door de bush achter de leeuwen aan. Ik vond het doodeng. Ik had zoveel respect voor de mannen en Miran die dit elke dag doen. Toch heb ik een leeuw geaaid en zijn staart vastgehouden. Ik vond het geweldig om mee te maken maar ik was wel de hele wandeling angstig. Maar goed, we hadden het overleeft en we gingen wat drinken. Na het drinken gingen we de film kijken die zij maken en die kun je dan bestellen. Miran had ook een film en die schatten daar hadden mijn film erachter gezet. Dus jullie zien de film wanneer ik thuis ben.

Maandagochtend ging ik naar een kliniek. Ik had weer wat, best zielig voor die jonge man maar ik wist echt niet wat er bedoeld werd.
Bonnie(een van de vrijwilligsters) kwam naar mij toe om te vragen waar ze besnijdingen doen in het engels. Ik wist het engelse woord niet en vroeg wat het was. Ze beschreef waar ze ..... afsnijden met haar vinger omhoog. Ik dacht waar ze vingers afhakken. Dus zij schiet in de lach en wees naar haar kruis van nee, daar beneden! Wij lachen om mijn stomme actie. Die arme jonge man keek ons beschaamd aan. Voelde me echt schuldig maar ik kon er niets aan doen.
' S middags ging ik farmen. En ja hoor het werkt! Wat wij dus hebben geplant is gaan groeien. We zagen kleine maisplantjes opkomen. We moesten onkruid wieden. Ik haat farmen maar het was leuk om toch resultaat te zien.
' S avonds gingen we uiteten. We hebben om de hoek een Itiliaans restaurant zitten. Ik heb asociaal veel gegeten. Daarna nog even naar Jollyboys om te poolen. Daar zaten allemaal gekke mensen, vrienden van de managers. Was wel lachen.

Dinsdag had ik homebase care. We hebben een vrouw die HIV besmet was geholpen met het vragen van nieuwe medicijnen. Haar medicijnen waren kapot gegaan door het reizen en ze kreeg geen nieuwe omdat ze haar kaart vergeten was. Dus wij als blanken mee naar de ene kliniek, waar ze de medicijnen niet hadden. Daarna naar de andere kliniek waar ze zonder moeite de medicijnen gaven. Gelukkig want die vrouw was zo goed bezig. Zonder medicijnen wordt je ziek. Dus ik begreep dat ze in paniek was. We hadden tijd over dus ik had nog even geholpen in de kliniek. We hebben de dossiers opgeruimd.
' S middags ben ik gaan schilderen. Vicky was erg moe dus die zat in de schaduw te kijken hoe ik aan het schilderen was. Maar goed, ik mijn muziekje op en bijna de hele buitenkant van de school witgeverfd.

Woensdag ging ik met Liselot mee naar haar school. De school heeft vakantie nu dus we doen nu holiday club. Hier vermaak je een klas kinderen met activiteiten.
We begonnen met stickers en potloden uitdelen. De kinderen moesten hun droom vakantie tekenen. Ze vonden de stickers geweldig. Ze gebruikte de stickers om hun schrift mooi te maken of als oorbellen. Daarna gingen we kettingen maken. Margie heeft mij veters en kralen meegegeven en ik had ook nog wat kralen van miranda. Hiermee hebben de kinderen hun eigen ketting gemaakt. Ze vonden het geweldig!! Dank je wel Margie! Je hebt veel kinderen blij gemaakt. We hebben nog wat geknutseld en wat spelletjes gedaan en toen was de ochtend alweer om.
' S middags gingen we Family support doen. Vandaag kwamen er wel 30 of 40 kinderen op ons af. De bedoeling is om die kinderen bezig te houden. We hebben getennist, touwtje gesprongen en ik had elastiekjes mee voor in het haar. De meiden gingen mijn haar doen. Erg pijnlijk en gelukkig heb ik nog haar op mijn hoofd. Maar zij hadden het naar hun zin. Veel kinderen hebben hun kleine broertje of zusje op hun rug en kunnen zelf niet spelen. Ik dus een klein kindje op mijn arm zodat de oudere zus kon touwtje springen.Na drie kwartier was mijn arm aardig moe maar ik zag hoe het meisje aan het genieten was dus maar even doorbijten. De tijd vloog voorbij en het was een heerlijke middag.

Donderdag had ik weer homebasecare. Weer wat trieste situaties gezien maar dat zal ik jullie besparen. Toch het gevoel gehad een aantal een goed gevoel te geven.
' S middags gingen Shira en ik Bricks maken. Mega zwaar is dit maar het is geweldig om te zien dat wij gewoon stenen kunnen maken waar ze vervolgens een nieuwe school mee maken. Het is ook erg goed voor je armspieren!!!! Het leuke is dat de lokale tieners erbij komen en je komen helpen. Dus je werkt echt samen met de jongeren die geinteresseerd zijn in Holland/Amerika en hebben weer iets te doen.

Vrijdag laatste dagje in the Maramba clinic. Hier heb ik het meest gewerkt dus ik was hier erg blij mee. Ik moest twee nieuwe vrijwilligers inwerken en die hadden het na een klein uurtje wel door dus ben ik de dossiers gaan opruimen samen met sister Grace! Heerlijk mens is dat.Ik had een foto gemaakt van mij en Sweet patato man die ik wilde brengen dus dat kon ik mooi even doen. Hij woont in het old people home om de hoek. Het is een oude man, dement en erg grappig. Hij brengt elke week een van zijn medebewoners naar de clinic voor controle en hij is erg trots dat hij degene is die dat mag doen. Ik zag hem elke week. Erg grappig mannetje.
Eenmaal daar vertelde hij dat hij dit keer zelf naar de dokter moest dus ik met hem mee. Hij had iets in zijn oog groeien dus hij is doorgestuurd naar de oogarts in het ziekenhuis. Dus ik had vervoer geregeld voor maandag. Hij was zo dankbaar. Hij mocht met ons mee in de mazungu bus naar huis. Blij dat ik hem een leuke ochtend heb bezorgt.
' S middags laatste keer schilderen. We hadden chips en frisdrank meegenomen voor de lokale mannen waarmee we altijd samen werken. Ze waren zo blij. We hebben weer veel geschilderd en de vloeren zaten er ook bijna in. Zo leuk om resultaat te zien van de afgelopen 6 weken. Eerst pleisteren, dan schoonmaken, en als laatst schilderen.
Het was heerlijk om vakantie te vieren na 6 weken maar ook triest omdat je zo een leuke periode moet afsluiten.
' S avonds hadden we een bbq bij de bar van Amit(de sportcoach). Ze wilde dat ik krokodil ging eten, maar nee, dat doet Bianca niet!!!!
Dus heerlijk genoten van pittige kip en watermeloen. Daarna nog stappen met de meiden. Dit werd niet zo heel laat.

Zaterdagochtend heb ik heerlijk uitgeslapen. Na de lunch gingen we met Neal en shawn naar de rivier om daar te zwemmen. Zo gaaf en zo mooi. Wij over de rotsen naar een versnelling in het water waar kleine draaikolkjes zijn. Sprongen van een rots en zwommen in de Zambesi rivier. Zo geweldig. Shawn is een Raftguy dus die was er om ons uit het water te helpen. Hij zat in een kajak samen met Neal. Het is echt zwaar om tegen de stroom in te zwemmen maar je moet uiteindelijk naar de kant en dat lukt niet zonder behulp van Shawn en Neal.
' S avonds gingen we naar een toneelstuk van Michelle. Zij speelde assepoester. De opbrengst gaat naar een van de communitys. Halverwege hadden we zoveel trek en het was wel grappig maar niet fantastisch zijn we naar buiten geslopen en naar Ocean basket gegaan. Lekker fish and chips gegeten.

Zondag raften!!!! WAUW dit was zo zo zo gaaf! Ik heb een topdag gehad. Het is zo stoer om over het woeste water te gaan en dan maar 1 keer omflippen. Wat onze guide expres deed. Ik zit nog steeds onder de blauwe plekken en had twee dagen lang spierpijn maar dat is het waard. Gelukkig gaan we het volgende week zondag ook doen want miran kon er helaas niet bij zijn. Het stoere was dat ik als enige zelf de boot in kon klimmen vanuit het water. Daar moet je erg sterke armen voor hebben zei de guide en hij was erg verbaasd. Maar het nadeel is, dat ik telkens degene was die met een rotgang de boot in moest klimmen en dan iedereen in de boot moest trekken. na 6 uur op het water met een korte lunch pauze van een half uur waren we helemaal kapot.
Weer terug bij het startpunt nog wat gegeten en de film plus foto's bekeken. Zo gaaf dat moeten jullie zien. Is niet te beschrijven hoe gaaf het is.
Dit was onze laatste dag met zijn allen. Voelde zo vreemd, alweer 6 weken voorbij maar we hebben het zo top afgesloten!

Nu op naar onze vakantie en lekker genieten van het niets doen. Maandagochtend kwam Miran onze kant op en daarover meer in onze volgende verhaal. Die we weer samen schrijven. Als het goed is zijn er ook weer nieuwe foto's.

xje Bianca

  • 18 December 2009 - 11:01

    Wijnand En Lillian:

    Hoi Bianca ik zit weer vol verbazing je verhalen te lezen, echt ongelooflijk wat je allemaal doet, daar kunnen ze hier in Holland nog een hoop van leren, kostenloos je diensten aanbieden. Geweldig verhaal over die leeuwen en dat raften, maar!! heb je nu geen spijt dat je het krokodillenvlees niet hebt gegeten? is misschien de enige keer dat je het zou kunnen proberen. Ik wens jullie nog veel suc6 en plezier toe en ik hou de site in de gaten.

    groeten vanuit een zonovergoten lelytown
    Wijnand, Lillian en Michel

  • 18 December 2009 - 11:32

    Pa, Ma En Nicky.:

    Lieve meiden, wat maken jullie toch veel mee. Mooie dingen maar ook spannende dingen. Wij houden het maar bij 'Animal planet' of Ice Ace. Maar wat jullie niet hebben en wij wel is SNEEUW! Nicky weet niet wat hij ziet en speelt er mee.
    Jullie zullen inmiddels wel aan het 'aftellen' beginnen. Wij hopen dat de laatste weken super zullen zijn.
    Liefs van ons.

  • 18 December 2009 - 13:27

    Tirza:

    Mooi weer om te lezen!
    Heeeeeel veeeeel plezier nog samen.
    Knuf, Tirs

  • 19 December 2009 - 11:07

    Ineke:

    Hoi Fijn om weer wat te lezen van je laatste weekje en nu lekker genieten van een wel verdiende vakantie en geniet ervan probeer alles te doen wat leuk is dikke knuffel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Livingstone

Having fun & a life time experience

Recente Reisverslagen:

05 Januari 2010

Onze laatste weekje in Zambia!:(

05 Januari 2010

laatste dagen Luangwa np

19 December 2009

Holiday!!!!

18 December 2009

I'm still alive

18 December 2009

Laatste weekje werken
Bianca en Miranda

Actief sinds 10 Okt. 2009
Verslag gelezen: 123
Totaal aantal bezoekers 48992

Voorgaande reizen:

18 Januari 2015 - 05 Maart 2015

Back in South Africa

20 September 2013 - 04 December 2013

Having a fun experience in Malawi!

21 Januari 2012 - 06 Maart 2012

Zuid Afrika

24 Oktober 2010 - 16 December 2010

A life time experience & having fun!

30 Oktober 2009 - 30 December 2009

Having fun & a life time experience

Landen bezocht: