Holiday!!!! - Reisverslag uit Mfuwe, Zambia van Bianca en Miranda - WaarBenJij.nu Holiday!!!! - Reisverslag uit Mfuwe, Zambia van Bianca en Miranda - WaarBenJij.nu

Holiday!!!!

Door: Miran en Bianca

Blijf op de hoogte en volg Bianca en Miranda

19 December 2009 | Zambia, Mfuwe

Hallo allemaal!

We zijn weer bij elkaar en vieren vakantie. Even terug in de tijd.

Maandagochtend voor het ontbijt stond Miran op de stoep. Ik stond nog onder de douche en was blij om haar te zien toen ik m'n kamer binnen kwam. We hadden elkaar veel te vertellen maar wisten gewoon niet waar we moesten beginnen. Ook hadden we moeite om weer in het Nederlands te kletsen:)
Rond half 12 gingen Shira en Bonnie weg. Weer afscheid nemen van twee leuke mensen. Daarna kletsen, kletsen, kletsen en nog eens kletsen! We deden nog een poging om onze vakantie te boeken maar het internet werkte niet. Dus maar verschoven naar de volgende dag.
' S avonds zijn we uit eten geweest en er was een nieuwe vrijwilliger bijgekomen. Voor de rest van de avond niet veel gedaan.

Dinsdagochtend bleef Miran nog iets langer liggen en ging Bianca onderzoeken of we naar Luangwa national parc konden en naar de kosten, reis e.d. Niet lang erna kwam Miran en wilden we gaan boeken, maar helaas, weer internet eruit. Gelukkig wilde Maria(gastvrouw) wel voor ons bellen en boeken. Ondertussen gingen wij onze bustickets halen en wat snacks voor onderweg want het plan was dat we deze avond al zouden vertrekken.
Daarna was het nog even kletsen met de vrijwilligers, tas inpakken, onze internet rekening van het vorige huis betaald met een snicker:) en een hapje gegeten in het huis met zijn allen. Om 8 uur zouden we vertrekken en Mark(manager) zou ons brengen maar hij had een zakelijk telefoontje. Hij vertelde dat hij niet mee kon dus wij in de stress een taxi bellen. Die kon niet en gelukkig kon Mark ons toch weg brengen.
Om half 9 begon onze reis naar Lusaka. Dit was een busreis van 7 uur. We zaten in een buisnesclass bus en deze trip viel ons tot nu toe mee. Na 7 uur kwamen we uiteindelijk aan in Lusaka, midden in de nacht en we wisten niet waar we heen moesten. Dus Bianca naar de chauffeur die vervolgens zei dat we mee moesten lopen met iemand die buiten stond.
Zo gezegd zo gedaan. Die man bracht ons naar een bus die al bijna vol zat en hij vertelde ons dat we om 5 uur zouden vertrekken. Op dat moment was het drie uur. Wij blij dat we onze benen konden strekken dus wij waren aan het wachten voor de bus. We raakte aan de praat met Malcom, toevallig een gids van Luangwa NP. Dus wij kletsen en kletsen totdat het bijna 5 uur was. We liepen de bus in en er kwam toch een afrikaanse geur op ons af!!!!!!!
Maar goed, dat went wel na tien min. Vervolgens gingen we zitten naast een non die anderhalve plaats bezet hield van de drie. Dus Miran en ik heel knus op ons plek gaan zitten. We zaten letterlijk vastgeklemd voor de volgende 7 uur van de reis. Uiteindelijk reden we pas om 7 uur weg!! Tijdens het wachten kwamen er allemaal verkoopmannen met snoep en van alles en nog wat langs. Wij net alsof doen of we sliepen. Vervolgens kwam er een dominee een preek geven en eindigde met een gebed.
Eindelijk vertrokken we naar Chipata!!! Miran heeft bijna de hele reis geslapen. Waar Bianca jaloers op was. Maar Bianca heeft wel genoten van het uitzicht, een vuilniszak die plakte tegen haar arm en kreeg kauwgom onder haar voeten. Die ze niet kon weghalen omdat ze klem zat tussen het raam en Miran. Dus 6 uur lang met plakvoeten gezeten!!!!
Om 2 uur ' s middags kwamen we aan in Chipata. We stapte de bus uit en we wisten niet wat ons overkwam! Er kwamen wel 10 mannen om je heen staan die vroegen of we met hun mee gingen in een bus of taxi. Wij uitleggen dat we moesten wachten op onze bagage en dat we moesten plassen. Bianca werd aan haar hand meegetrokken naar een gebouwdje waar we konden plassen zodat we snel klaar waren en meekonden met zijn bus. We besloten om met een minibus mee te gaan naar Mfuwe. We dachten dat er plaats was in de bus, temminste dat deed die man ons geloven maar toen we de binnen wilden klimmen zagen we dat er maar 1 plek was en we moesten maar ergens tussen gepropt worden. Wij wilden toch maar niet mee met deze rit dus onze bagage moest uit de bus. De bagage is wel drie in en uit de bus geweest omdat die man het er niet mee eens was dat we wat anders wilden doen en probeerde om zitplek voor ons te maken.
Toen we waren ontsnapt was onze bagage weer in de bus!!! Dus wij weer zeggen dat de bagage eruit moest. Voor we het wisten stond de bagage in de volgende bus, die 4 uur later zou vertrekken of wanneer die vol was. We waren zo moe en legde uit dat we nu wilde gaan en een taxi zouden nemen. Ze hebben ons overgehaald om voor dezelfde prijs met de minibus te gaan en dan zou hij gelijk vertrekken en ons voor de deur zou afzetten van Flatdogs.
De reis was erg hobbelig, veel tussenstops gemaakt van mensen die mee moesten en we wisten echt niet of we wel op het juiste plaats terecht zouden komen. Maar uiteindelijk zagen we een bordje Flatdogs!!! Wij blij! We waren helaas nog maar op de helft, nog 75 km. Om 7 uur ' s avonds waren we eindelijk aangekomen! We waren helemaal brak en oranje van de stof!

Eenmaal daar hebben we een hapje gegeten wat erg lekker was. Alles zag er zo goed en knus uit dat we de lange reis langzaam vergaten. Na een heerlijke douche(buiten in de openlucht) gingen we in ons tentje midden in the bush slapen. We hoorden de hippos, olifanten en krekels om ons heen. We genoten nu al van ons beginnend safari avontuur!!

De volgende dag werden we pas om half 12 wakker. Tot verbazing van de hele staff hier. We waren gelijk berucht! We begonnen onze dag met een lunch en hebben vervolgens rondgekeken. We zitten aan de Luangwa rivier waar veel hippos en crocks zwemmen. Om ons heen lopen de apen dus we hebben met open mond gekeken naar deze prachtige omgeving.
Het dinner was ook weer heerlijk en hebben voor de rest niet veel meer gedaan. De kilo's die eraf waren groeien er langzaam weer aan:(

Vrijdag waren we wat minder laat wakker. Om 4 uur gingen we ons eerste safari rit maken. Dit was echt geweldig!!! We hebben ontzettend veel dieren gezien! teveel om op te noemen. Maar we hebben twee dieren gezien die moeilijk te vinden zijn! Een luipaard en een stekelvarken. We waren zo blij! Zaten we ook nog bijna vast in de modder, in het donker tussen alle wilde dieren! Gelukkig zijn de gidsen erg handig en waren we binnen tien minuten weer op de weg naar huis.
We waren om 8 uur ' s avonds weer terug en hebben weer heerlijk gegeten!!! We hadden veel energie dus we bleven maar kletsen met andere gasten, manager en de nachtwachter. Maar we moesten toch echt naar bed want onze wekker zou om 4.45 gaan om de ochtend rit te maken. Maar de nachtwaker bleef kletsen en leerde ons een van de lokale talen. We probeerde telkens naar binnen te gaan maar hij had het erg naar zijn zin. Uiteindelijk konden we het toch afronden en zijn we te laat naar binnen gegaan. Bianca zocht voor haar tas met toiletspullen. Nergens te vinden!!! Bianca ging erg chaggy naar bed met de gedachten dat iemand alles had gestolen.

Zaterdagochtend om 6 uur gingen we weer in de truck naar het park. Wat weer geweldig was. Wat is de omgeving mooi hier en de dieren stuk voor stuk uniek!! We hebben zoveel gezien. We weten nu al het verschil van de verschillende antilopen! Het lijkt wel steeds interessanter te worden. Doordat je langzamerhand meer gaat zien en begrijpen van de dieren en de natuur. Het wordt ook een sport om zelf te achterhalen wat voor dier je ziet of dat je de eerste bent die een dier ziet.
En net voor we terug wilden rijden zei Robbie(de gids)"kijk naar de impala's, ze zijn op hun hoede" Dus wij naar het pad toe waar zij naar keken. En ja hoor!!!!! We zagen een paar 100 meter verder een Luipaard! Prachtig! Het is uniek om overdag een luipaard te zien. Dus we boffen wij even!!!
' S middags bij het zwembad gelegen en we staan op het punt om lekker te gaan eten.

Tot zover onze avontuur in Mfuwe! Tot over een paar dagen!!

xje

ps; De dief was een baboon:)))

• 19 December 2009 - 15:54

Ria Van Ede:

Hoi lieve meiden. Mag een baboon zich niet lekker opfrissen en mooi maken, Miranda? Het is duidelijk dat jullie genieten. Nog even "volhouden"! Liefs

• 20 December 2009 - 08:56

Ineke:

Hoi meiden wat heerlijk dat jullie zo genieten. Ik geniet mee als ik jullie verhalen lees en wat een massel dat jullie zoveel wilde dieren zien nou ik kijk al uit naar jullie volgende verslag dikke knuffel voor jullie allebei en blijf genieten van de leuke en minder leuke dingen dat houd het spannend

• 20 December 2009 - 13:12

Monique W.:

Meiden, wat maken jullie ongelooflijk veel mee. Heb omdat ik zelf op vakantie was pas een hele rij van jullie verslagen achter elkaar gelezen, dan duizelt het echt hoor! Geniet nog van jullie laatste weekjes.

• 20 December 2009 - 14:40

Natasja En Robbert:

Hey meiden,

Wat super allemaal!!!Geniet er nog lekker van!!!
    Want hier vriest het en er ligt nu een dik pak sneeuw!!!
    En bianca nog bedankt voor je kaarten!!!
    Love you!!!

kussie

• 20 December 2009 - 21:44

Myrth:

Hoi Bianca en Miran. ik was niet aangemeld bij jullie verslag (wist neit dat dat kon;-))
    dus heb net 2 uur zitten lezen, met veel glimlachen en ooh's en aah's.. wat een geweldige ervaring hebben jullie toch meegemaakt.. geniet van jullie samen weer.
    Miran, bedankt voor je kaart. fijn om zo verbonden te mogen weten.. hier sneeuw't't gek hoor.. tot volgende X.Liefs,Myrth

• 21 December 2009 - 12:18

Wendy De Wilde:

Hey meiden, eindelijk een reactie van mij. Wow wat maken jullie veel mee zeg! En wat schrijven jullie veel en uitgebreid. Erg leuk om te lezen.
    Jullie zitten onder de stof van de droogte en warmte en dan te bedenken dat er hier een dik pak sneeuw ligt.
    Geniet nog maar lekker van jullie 'vakantie' en ik blijf jullie ongelooflijke (maar zeer mooie) verhalen volgen.....
    Liefs, Wendy

• 23 December 2009 - 10:06

Tamara:

Dag lieverds,

Nog een week! En dan komen jullie weer terug naar het koude witte en natte nederland.
    Wens jullie een prachtige warme kerst toe. En ik kan niet wachten om jullie weer te zien!

Dikke knuff

• 27 December 2009 - 18:28

Francien:

een terug reis gewenst
    dat jullie weer veilig in nederland mogen komen liefs
    Francien

• 27 December 2009 - 18:29

Francien:

ik bedoel een goede terug reis

• 29 December 2009 - 22:02

Saskia:

Onze pc deed het niet dus ik lees dit nu pas. Wat een avondtuur!

Fijn te weten dat jullie nu inmiddels op het vliegtuig terug zitten.

We bellen/mailen snel en spreken dan direct eens af.

xx uit belgie