Leeuwen project - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Bianca en Miranda - WaarBenJij.nu Leeuwen project - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Bianca en Miranda - WaarBenJij.nu

Leeuwen project

Door: Bianca en Miranda

Blijf op de hoogte en volg Bianca en Miranda

05 December 2009 | Zambia, Livingstone

Dag lieve allemaal!

Allereerst voor iedereen de groetjes van Loekie GRRRR! :)
Afgelopen dinsdagmiddag begon mijn avontuur bij de lion encounter. Nu na 2 en halve dag heb ik al zoveel gezien, geleerd en meegemaakt, dat het teveel is om te beschrijven.
Bianca is er op vooruit gegaan in het Livingstone Backpackers hotel maar ik ben verhuisd naar een primitievere locatie midden in de bush. Zo is er geen warme douche.Het koude water wordt 1 keer per dag opgepompt uit de Zambezi rivier in een grote tank. Is 's avonds de tank leeg dan heb je geen douche!
Vanuit the white house(waar ik woon) is er geen internet beschikbaar voor vrijwilligers zonder laptop. Dit verhaal bereikt jullie op de ouderwetse manier. Ik schrijf en Bianca, die schat, typt het over op onze blog.
Waar ik wel op vooruit ben gegaan is mijn bed, het eten(er is een chefkok hier), mijn was wordt gedaan en de grootste vooruitgang is the bush!
Ik zit midden tussen het groen en vele dieren. 10 leeuwen, veel olifanten(the elephant encounter zijn de buren), wippo's, apen, vogels, buffelo's, impala's en ga zo maar door.

Dinsdagmiddag mocht ik een lionwalk doen. Lacken was onze gids en 2 klanten(toeristen) gingen mee. Deze 2 spraken in een voor mij bekende taal. Heerlijk om ff in het nederlands te kletsen:)

Woensdagochten, 5.45 ging mijn wekker. 6.15 stond ik in de conferentie room(stafkamer). Na de brieving rond 6.30 op pad. In de achterbak van een kleine truck naar een klein dorpje in the middle of nowhere. Farmen was onze klus.....Jippie:), dat had ik nog niet eerder gegaan. Uiteindelijk kwam het er niet van maar kreeg ik een rondleiding langs stukjes grond waar ze aan het expirimenteren zijn hoe ze de olifanten op afstand kunnen houden van de gewassen(o.a mais). Een lokale stafmedewerker hing op een paal een witte zak wat als vogelverschrikker moest dienen. Vervolgens deden we(met 2 andere vrijwilligers) een balspel met de kinderen bij een schooltje. Na ander half uur gingen we weer weg.
Na het ontbijt thuis startte werk ronde 2. Moodo(manager) gaf mij een rondleiding en introductie.
De introductie bestond voornamelijk uit veiligheids regels. In je eentje mag je overdag in een straal van 200 meter rond het huis lopen en 's avonds in een straal van 15 meter in de tuin voor ong 5 min. Zelfs daar kunnen hippo's komen als ze het hek niet zien en er doorheen lopen.
24 uur per dag zijn er bewakers die de wacht houden.
Een uurtje na de lunch start werkronde 3. Vandaag mijn training lion walk. Samen met een scout, leeuwenverzorger, Moodo en niet te vergeten Tswana en Tewi(de leeuwen).
1 klein voorbeeld; als een leeuw op je afkomt met z'n mond een beetje open, zijn ogen half open en zijn oren slap/wiebelend/ontspannen, dan wil hij je begroeten. Je houdt je handen open en plat voor je bovenbenen en zodra de leeuw je een "kopje" geeft dan stuur je hem al aaiend van de kop naar staart langs je heen. Blijven kijken naar de leeuw anders kan hij na een groet alsnog een hapje van je bil willen nemen. Ok, ik schrijf dit nu en ben blij dat ik daar niet zit!!! Toch ga ik haar morgen bezoeken. Moet het wel gezien hebben natuurlijk!
Kort na deze uitleg kwam Tswana op mij af.....slik....ik heb mijn handen en mijn billen nog:)
's avonds vroeg naar bed er is hier weinig te beleven en na de hele dag buiten wil je dit ook wel.

5.45 ging mijn wekker weer. 6.30 weer op pad naar het leeuwenverblijf om Tswana en Tewi op te halen voor een wandeling met klanten.
Op de ontmoetingsplek bleek dat er 10 klanten de lion walk deden. Voor mij en Adina(vrijwillger uit Zweden) de taak naast het lopen met de leeuwen ook foto's te maken met vele camara's van de klanten.
Na het ontbijt ging ik met 11 kerels in de achterbak van de truck. We reden naar een ander gebied in het Mosi oa tunya national park. Hier aangekomen op een afstand van 5 meter in een "rechte" lijn naar voren de bush door op zoek naar valstrikken. Die door illegale stropers worden gezet.
Na iets meer dan een uur vond ik er 1. De totale opbrengst van deze ochten waren er 6.
Na de lunch een lion walk met Rundi en Rusha(leeuwen). Zij waren erg lui en gingen steeds liggen. Dus dan probeer je ze spelende wijs weer op de been te krijgen of je gaat zelf ook zitten op een paar meter afstand zodat je snel kunt staan ha ha ha ha, ik zit nu te bedenken wat er misschien wel door vele lezers hoofden gaat.
Ondertussen je oren/ogen op scherp want er kan zo een kudde buffels voorbij komen. Maar ook gezellig kletsen en veel leren over Zambia's wild life. Adina wilde met de scout en leeuwenverzorger op de foto. Terwijl ik de foto maakte zette Tswana en Tewi het op een lopen. Ik dacht echt dat we ze kwijt waren maar gelukkig was dit niet het geval.
's avonds zitten kletsen en vanuit de tuin samen met de wacht naar hippo's gezocht, en ja hoor!!! We zagen er 1!!!

Met een voldaan gevoel lig ik nu in mijn bedje dit aan jullie te schrijven. In de hoop dat onze postconstructie morgen werkt.

Tot slot vanuit de bush geen bericht is goed bericht en na 14 dec staan er foto's op het blog.

Veel liefs en Grrrrroeten van Mij(Miran)

  • 06 December 2009 - 09:24

    Ineke:

    Hoi wat een avondtuur ik wou dat ik een vogeltje was om te kijken naar jouw reactie als er zo´n leeuw op je af komt leuk om te lezen ik geniet van deze verhalen dikke knuffel

  • 06 December 2009 - 12:43

    Saskia:

    Ik ben blij dat je zelf een pen en papier hebt en dat Bianca het op internet zet. Ik zou je avonturen niet willen missen. Wellicht kun je een lekker geurtje geven aan het briefpapier zodat Bianca niet direct ruikt dat het water weer op was;-)

    En gelukkig heb je je billen en andere ledematen nog...houdt vooral je oogjes open en oren ook he de komende tijd.

    x uit het regenachtige belgie

  • 07 December 2009 - 11:00

    Pa, Ma En Nicky.:

    Als ik dit zo lees dan is onze dochter in haar element. Geweldig! Prachtig om te lezen. En wat gaaf met die leeuwen.
    Zorg wel dat je van te voren geen hertenbieftstuk hebt gegeten, want met die lucht aan je handen...
    We zien uit naar de foto's.
    Liefs van ons.
    PS. gisteren Sinterklaas gevierd. Mama heeft de leeuwensokken. Misschien gaat ze die nu ook aaien. Dan trek ik ze aan...

  • 09 December 2009 - 13:26

    Petra:

    had dit berichtje even gemist omdat er al een andere bovenaan staat :) Leuk om te lezen dat je nu met het leeuwenproject bent begonnen! Spannend zeg,, het blijven toch wilde dieren! Je klinkt alsof je het ontzettend naar je zin hebt :D genieten nog!
    liefs petra

  • 10 December 2009 - 20:51

    Carin:

    Heeey lieve Miran,

    Wow... oog in oog met leeuwen!!
    Heb je al een kuil gevonden? Kijken of je het voorbeeld van Daniel kunt volgen! :)

    Wat maak je veel moois mee... wordt je een nóg mooier mens! (kan dat echt?? ;-)

    Geniet nog lekker... en bedankt voor je bericht- lief en leuk!

    Liefs, Carin

  • 16 December 2009 - 08:19

    Tirs:

    Nou, kom nu maar weer gauw uit de bush naar het internet ... ben benieuwd naar afgelopen week.
    Zie verder mijn mailtje! Liefs van ons, Hen, Tirs Jis en Jaar

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Livingstone

Having fun & a life time experience

Recente Reisverslagen:

05 Januari 2010

Onze laatste weekje in Zambia!:(

05 Januari 2010

laatste dagen Luangwa np

19 December 2009

Holiday!!!!

18 December 2009

I'm still alive

18 December 2009

Laatste weekje werken
Bianca en Miranda

Actief sinds 10 Okt. 2009
Verslag gelezen: 259
Totaal aantal bezoekers 48875

Voorgaande reizen:

18 Januari 2015 - 05 Maart 2015

Back in South Africa

20 September 2013 - 04 December 2013

Having a fun experience in Malawi!

21 Januari 2012 - 06 Maart 2012

Zuid Afrika

24 Oktober 2010 - 16 December 2010

A life time experience & having fun!

30 Oktober 2009 - 30 December 2009

Having fun & a life time experience

Landen bezocht: