De eerste twee dagen werken - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Bianca en Miranda - WaarBenJij.nu De eerste twee dagen werken - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Bianca en Miranda - WaarBenJij.nu

De eerste twee dagen werken

Door: Bianca en Miranda

Blijf op de hoogte en volg Bianca en Miranda

04 November 2009 | Zambia, Livingstone

Deze dagen waren Miranda en ik appart ingedeeld. Miranda ging gister naar Home Based Care en Bianca vandaag. Dan ga je een dorp in en bezoek je patienten bij hun thuis. Deze mensen zijn zelf niet in staat om zelf naar een kliniek te gaan. Dit is een hele rare gewaarwording. Jij mag op hun stoelen zitten en zij zitten op de grond. Je vraagt wat de klachten zijn en dan adviseer je wat zij het beste kunnen doen. Meestal geef je panadol en vit. complex. Ook adviseer je de mensen dat ze moeten bewegen, genoeg water moeten drinken en goed moeten eten. Niet alleen maar shima(maispap). Je ziet echt trieste situaties. Mensen van jong en oud, heel veel HIV besmet en/of TBC. Sommige mensen hebben geen familie meer en zijn helemaal alleen.

Gister middag was een zweterige vieze hardwerkende middag. Miranda zat onder het zand en heeft getuinierd. Dat gaat echt op een middeleeuwse wijze. Ze was echt zo rood als een tomaat(die ze daar ook verbouwen) en uitgevloerd.
Bianca heeft gebouwd. Ze zijn een nieuwe school aan het bouwen. Wij gingen het pleisterwerk doen. Eerst cement maken en dan op de muur gooien en smeren. Ook op middeleeuwse manier. Bianca zat onder het cement. Morgen zijn de rollen omgedraaid. Gaat Miran bouwen en Bianc tuinieren.
En dat gaat Bianc leuk vinden want de grasshoppers springen om je oren daar:)))

Vanmiddag hebben we samen de Art Class gedraaid. We werden in het diepe gegooid. Niemand om het uit te leggen of te laten zien hoe het moest. Maar we hebben het erg goed gedaan! Bianca heeft zich verbaasd hoe leuk en goed Miran het deed. Ze was zo creatief! Geweldig!
We hadden ong 25 kinderen in de klas. We begonnen met ons voorstellen. De opdracht was dat de kinderen ons moesten tekenen. Zij vonden dit erg leuk. Omdat ze zo lang naar ons gekeken hadden liepen we om de beurt de klas uit en veranderde iets aan onszelf waarna zij raadde wat er anders was. Dit was echt lachen en de kinderen genoten.
We hadden nog een kwartier en dachten we maken even wat foto's. Dit duurde wel een half uur. Kinderen die om je heen hangen en je moet foto's blijven maken. Vervolgens willen zij de foto's bekijken van heel dichtbij. Het fototoestel wordt bijna uit je handen getrokken. Apparte belevenis. De bus was erg laat dus we zaten maar te wachten. Ondertussen gingen de kinderen dansen en trommelen op emmers en een jerrycan. Was geweldig om te zien en te horen. Wanneer wij gingen dansen lagen zij helemaal in een deuk.
Het was een regenachtige middag maar geslaagde dag.

Bij terugkomst vanmiddag dacht Bianca dat ze hoofdluis had opgelopen.....:)) maar na grondig checken was dit alleen maar jeuk van het cement van gisteren.
Ze kreeg ook even een bezoeker op haar knie, een mega grasshopper! Ze vloog weer de lucht in.

Miran heeft weer een beest gevonden, een kikker dit keer om te fotograveren. Ook kreeg ze te horen dat ze ezels in stukken moet hakken bij het leeuwenproject! Gelukkig heeft Bianca ervoor gekozen dit niet te doen!!!!

Tot de volgende keer maar weer.

• 04 November 2009 - 19:05

Tirza:

Gatsie wat zielig voor die ezels. Miran, je vergist je niet met een paard he?!

• 04 November 2009 - 19:46

Ria Van Ede:

Hoi kanjers,

Bianca, mijn zolder moet nog opgeknapt. Daar zitten geen springende beesten (denk ik)En eh...Miranda, hier in de tuin zitten ook genoeg kikkers. Hoef je toch niet helemaal voor naar Zambia. En een ezel in stukken hakken? Zal toch wel dood zijn, hoop ik voor je. Ik wacht met spanning op jullie volgende verhaal.
    Veel liefs en succes.

• 04 November 2009 - 19:49

Saskia:

wat een verhalen allemaal. Gelukkig van de luis dat die voorbij is gesprongen je kunt dan maar beter een sprinkhaantje hebben.

Ik vindt jullie heel moedig! Keep going the good work!

groetjes uit Belgie

• 04 November 2009 - 20:06

Francien:

hoi
    het is leuk om te lezen wat jullie doen. het verhaal wat jullie schrijven boeit met erg.
    veel succes de komende tijd
    liefs Francien

• 04 November 2009 - 21:28

Ineke :

Hoi Meiden
    War heerlijk dat jullie het tot nu toe zo naar jullie zin hebben.Ik geniet van jullie verhalen en stiekem wou ik dat ik bij jullie kon zijn.Wie weet .Ik verheug me nu alweer op het volgende verslag.dikke knuffel.

• 05 November 2009 - 09:34

Sabine:

Ik geniet van jullie verhalen!!!!

• 05 November 2009 - 19:21

Tante Petra:

Het blijft gezellig met al die beestjes misschien kun je er een paar meenemen als huisdier, kun je af en toe aan afrika denken,als je weer thuis bent.
    Alleen als het om luisjes gaat dan kun je ze beter daar laten.
    Dachten jullie regentijd te hebben daar, nou hier is het regenseizoen ook begonnen.
    Ik ben er in ieder geval trots op dat jullie eindelijk aan het werk zijn nu!
    Daar kwamen jullie uiteindelijk voor.
    En ik ben blij Bianca dat jij je niet voor het leeuwen project hebt ingeschreven, moet je toch niet aan denken om al die ezeltjes in mootjes te hakken.
    Maar ja, vega leeuwtjes bestaan nu eenmaal niet.
    kusjes Petra (tante)

• 05 November 2009 - 20:03

Bianca En Petra:

hoi meiden,

Hier illegaal vanuit de graafschap jullie avonturen aan het lezen :D Geweldig zeg! Wel vragen we ons af wat grasshoppers zijn?! klinkt als rare beesten,, jullie zullen wel moe zijn na zulke intense indrukken! Veel plezier daar enne al leuke mannen gescoord?!?!

liefs ons